چرا کسب وکارها به گزارشات حسابداری نیاز دارند؟

چرا کسب وکارها به گزارشات حسابداری نیاز دارند؟

گزارشهای حسابداری برای حفظ سلامت مالی سازمان ضروری است. این گزارشات در طول زمان به شناسایی فرصت هایی برای بهبود معاملات تجاری و جریان نقدی و همچننین به حمایت از الزامات مالیاتی و قانونی کمک میکنند.

حسابداری که قرن ها پیش با توسعه تجارت و بازرگانی ایجاد شد، اکنون ستون فقرات دنیای مالی هر کسب و کاری است. یک شرکت به یک سیستم حسابداری روان و دقیق نیاز دارد تا هنگامی که نمی تواند استانداردهای خود را به درستی حفظ کند، شکوفا شود و فوراً خود را ارزیابی کند.ابهام را از بین می برد و تنها راه برای افشای وضعیت مالی یک کسب و کار برای ذینفعان آن است.

در اینجا، ما انواع مختلف گزارش‌های اساسی حسابداری و شاخص‌های کلیدی عملکرد، چرایی نیاز به آن‌ها و نحوه ایجاد و ارائه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

گزارشات حسابداری چیست؟

گزارش های حسابداری صورت های دوره ای هستند که وضعیت مالی یک شرکت را در یک مقطع زمانی معین یا در یک دوره زمانی مشخص نشان می دهند. جزئیات معاملات و عملیات تجاری را به تفصیل بیان می کند.

گزارشات مجموعه ای از معیارهای مالی که نتیجه سوابق حسابداری یک کسب و کار هستند. ماهیت آنها متفاوت است، زیرا می توانند مختصر یا سفارشی با یک هدف خاص باشند: جزئیات فروش در هر منطقه، سودآوری یک محصول و غیره.

انواع اساسی گزارشات حسابداری

معمولاً این نوع گزارش ها به عنوان صورت های مالی در نظر گرفته می شوند که عبارتند از:

ترازنامه: تصویری از یک کسب و کار در یک زمان خاص و دارایی های پایانی، بدهی و حقوق صاحبان سهام را در تاریخ ترازنامه نشان می دهد.ترازنامه برای سنجش ذخایر مالی و نقدینگی یک کسب و کار مفید است.

صورت سود و زیان: به عنوان گزارش سود و زیان نیز شناخته می شود. درآمد کسب شده در یک دوره زمانی معین را به تفصیل شرح می دهد.

صورت جریان وجوه نقد: همانطور که از نام آن مشخص است، کلیه گردش وجوه نقد ورودی و خروجی را نمایش میدهد. این جزئیات منابع و استفاده از وجه نقد در رابطه با عملیات، سرمایه گذاری و تامین مالی یک کسب و کار است. وقتی صحبت از ظرفیت تولید نقدینگی یک شرکت می شود، اغلب به عنوان قابل اعتمادترین منبع اطلاعات در نظر گرفته می شود.

اینها تنها سه مورد از انواع اصلی صورتهای حسابداری هستند که مشاغل برای عملیات مالی روزانه خود از آنها استفاده می کنند. در ادامه این پست با چند نمونه داشبورد مالی به طور مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت. اما قبل از کاوش عمیق تر، بیایید در نظر بگیریم که چه کسی از گزارش های حسابداری مالی استفاده می کند.

چه کسانی از گزارشگری حسابداری سود می برند؟

افراد زیادی در سازمان های مدرن وجود دارند که از گزارش ها و تحلیل های حسابداری بهره مند می شوند. 

حسابداران: همانطور که ممکن است حدس زده باشید، حسابداران و افرادی که در تیم های مالی مربوطه فعالیت می کنند، اغلب از معیارهای حسابداری استفاده می کنند تا از مقررات منطبق بر وجوه اطمینان حاصل کنند و در عین حال عمیق تر به روندها یا الگوها می پردازند. حسابداران با استفاده از تجسم‌های مبتنی بر روند به نفع خود، می‌توانند کارایی مالی کلی سازمان را بهبود بخشند و در عین حال استراتژی‌های مالیاتی آینده‌نگر را توسعه دهند (که به ویژه زمانی مفید هستند که یک شرکت به دنبال رشد یا فروش نام تجاری یا دارایی‌های خود به سازمان دیگری است).

بیمه گران: برای ارزیابی ریسک و ارائه حفاظت گسترده از مشتریان خود، بیمه گذاران از شاخص عملکرد مالی حسابداری به نفع خود استفاده می کنند. دستیابی به تجسم های دقیق به این معنی است که بیمه گذاران می توانند با خطرات مالی بالقوه مقابله کنند تا بتوانند پوشش مناسبی را برای حق بیمه مناسب پیشنهاد دهند.

سهامداران: سهامداران یا ذینفعان مالی نیز با نرم افزار گزارشگری حسابداری کار می کنند تا دیدی عینی و دقیق از ارزش موجود و آینده یک شرکت به دست آورند. با استفاده از ترکیبی از داده‌های تاریخی، پیش‌بینی‌کننده و زمان واقعی، سهامداران می‌توانند تصمیمات سرمایه‌گذاری درستی بگیرند و در عین حال به استراتژی‌هایی کمک کنند که در نهایت به رشد مالی بلندمدت شرکت کمک کند.

وام دهندگان: وام دهندگان مالی مانند بانک ها از گزارش های حسابدار بصری برای اتخاذ تصمیمات سریع و آگاهانه هنگام ارائه وام به مشاغل استفاده می کنند. وام دهندگان مالی با کار با تجسم‌ها و معیارهای مناسب می‌توانند وام‌هایی با شرایط بازپرداخت و نرخ‌هایی ارائه کنند که نشان‌دهنده سلامت مالی موجود شرکت و همچنین سطح بالقوه خطری است که آنها ایجاد می‌کنند.

نرم افزار حسابداری حسابینو با دسترسی های خاص برای هر شخص مطابق با سمت ایشان  بهره مندی از گزارشات مستقیم  را امکان پذیر کرده است.

چرا به گزارشات حسابداری نیاز دارید؟

این گزارش ها بدون توجه به اندازه آن، عناصر ضروری یک کسب و کار هستند. همانطور که گفتیم، آنها برای حفظ سابقه معاملات، جریان نقدی، درآمد و غیره بسیار مفید هستند. امکان ارائه گزارش ناهماهنگی را به سرمایه گذاران، مدیران مالی یا بدتر از آن مقامات مالیاتی نیز کاهش می دهند.  برخی از مزایای دیگری که می توانید از این ابزارهای تحلیلی به دست آورید عبارتند از:

آگاهی از سلامت مالی کسب و کار: تهیه گزارش های حسابداری برای مدیریت و عملکرد صحیح یک کسب و کار بسیار مهم است. آنها تمام اطلاعات کلیدی مورد نیاز برای ترسیم تصویری دقیق از سلامت مالی شرکت را ارائه می دهند و به تصمیم گیرندگان کمک می کنند تا تصمیمات کلیدی مالی و غیر مالی را اتخاذ کنند تا اطمینان حاصل شود که شرکت به روشی سودآور رشد می کند. داشتن دیدگاهی عینی از وضعیت مالی، مدیریت ارشد را قادر می سازد تا تصمیمات آگاهانه تری برای سرمایه گذاری، فروش و خرید اتخاذ کند.

حفظ بودجه: برای اطمینان از عملکرد صحیح استراتژی ها و فعالیت های مختلف، مدیران باید بودجه ای تنظیم کنند که همه چیز را پوشش دهد و در عین حال سودآوری را تضمین کند. این یک جنبه اساسی است، به ویژه با توجه به اینکه 82 درصد از مشاغل کوچک به دلیل سوء مدیریت جریان نقدی شکست می خورند. گزارش‌های حسابداری هوشمند با ارائه هر آنچه برای کسب‌وکارها برای گرفتن بهترین تصمیم‌ها و ایجاد یک بودجه پایدار لازم است، از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

مقاله: مدیریت بودجه برای کسب و کار

تراکنش ها و صورتحساب ها را سازماندهی کنید: وقتی صحبت از گزارشگری مالی کارآمد می شود، شفافیت کلیدی است. گزارش دهی در حسابداری به شما کمک می کند تا این کار را با ارائه یک سیستم حسابداری کارآمد از تمام تراکنش ها و صورتحساب ها برای پیگیری دقیق هر حرکت انجام دهید. داشتن یک مکان متمرکز برای معاملات با زمان، تاریخ و ماهیت تراکنش به سازمان ها کمک می کند تا توزیع پول و کالا را درک کنند.

با قوانین و مقررات مالیاتی مطابقت داشته باشید: خطر طمع، دزدی، و عدم صداقت در همه جا وجود دارد - و هر ماه، ما در جایی در جهان سوء استفاده های شرکتی را کشف می کنیم. شرکت‌ها باید در قبال روش‌ها و روش‌های اداره‌ی یک کسب‌وکار پاسخگو باشند، و به همین دلیل حوزه‌های خاصی برای حذف تقلب (حسابرسی، مالیات بر درآمد، ...) اعمال می‌شوند. برای این منظور، گزارش‌های حسابداری ماهانه به عنوان وسیله‌ای برای کسب‌وکارها عمل می‌کند تا به مقامات ثابت کنند که با قوانین و مقررات مالیاتی مطابقت دارند. آنها به سازمان ها در محاسبه مقادیر صحیح مالیات برای پرداخت، با در نظر گرفتن دستورالعمل های نظارتی کمک می کنند.

بهبود رابطه با سرمایه گذاران: همانطور که قبلاً گفتیم، گزارش های حسابدار حرفه ای تصویر کاملی از سلامت مالی یک شرکت ارائه می دهد. این همچنین ثابت می کند که سند بسیار مفیدی برای جذب سرمایه گذاران جدید و راضی نگه داشتن سرمایه گذارانی است که قبلاً دارید.

به حداقل رساندن خطاها: ممکن است به توانایی های گزارشگری حسابدار خود اعتماد کامل داشته باشید. با این حال، مدیریت داده ها و اطلاعات حساس به صورت دستی، به دلیل احتمال خطای انسانی، هم زمان بر و هم خطرناک است. با صورت‌های حسابداری مدرن که با نرم‌افزار گزارش‌دهی آنلاین حرفه‌ای تولید می‌شوند، فرآیند محاسبه و تولید گزارش به صورت خودکار انجام می‌شود. این به معنای زمان بیشتر برای تصمیم گیری آگاهانه و همچنین کاهش قابل توجه خطاهایی است که می تواند در سراسر سازمان طنین انداز شود.

صورت‌های حسابداری به شما امکان می‌دهد معاملات تجاری را پیگیری کنید، اما به شما در حفظ بودجه، پیش‌بینی جریان نقدی و پیش‌بینی درآمد کمک می‌کند. آنها همچنین امکان ارزیابی وضعیت فعلی را در مقایسه با وضعیت قبلی و یا در مقایسه با یک پیش‌بینی فراهم می‌کنند - هر چه سوابق دقیق‌تر باشد، تحلیل یا پیش‌بینی مالی بهتر است.

با استفاده از نرم افزارآنلاین حسابداری حسابینو شما می توانید در هر زمان و مکان به گزارشات مالی کسب و کارخود دسترسی داشته باشید.

صورت‌های حسابداری نه تنها به شما امکان می‌دهد معاملات تجاری را پیگیری کنید،، بلکه یاری رسان شما در حفظ بودجه، پیش‌بینی جریان نقدی و پیش‌بینی درآمد خواهد بود. آنها همچنین امکان ارزیابی وضعیت فعلی را در مقایسه با وضعیت قبلی و یا در مقایسه با یک پیش‌بینی فراهم می‌کنند - هر چه سوابق دقیق‌تر باشد، تحلیل یا پیش‌بینی مالی بهتر است.

به طور کلی، یک سیستم گزارشگری حسابداری که به خوبی اجرا شده است، دسترسی به صورت های مالی مورد نیاز را در هر زمان که به آنها نیاز دارید، آسان تر می کند. حسابداری خوب به تحلیلگران مالی کمک می کند تا داده ها را درک و تفسیر کنند و در نتیجه آن را به طور موثر منتقل کنند. با این حال، برای انجام این کار، به چندین ابزار نیاز دارید: نرم افزار حسابداری خوب  و دقیق با کاربری آسان نیازمند هستیم.

نرم افزارآنلاین حسابداری حسابینو با طراحی کاربر پسند ابزاری مناسب برای تمامی کسب وکارها می باشد.  


گزارشات حسابداریحسابدرای