10 نکته کلیدی برای شروع کسب و کار

10 نکته کلیدی برای شروع کسب و کار

شروع یک کسب و کار شامل برنامه ریزی، اتخاذ تصمیمات مالی کلیدی و تکمیل یک سری فعالیت های قانونی است. برای اطلاع از هر مرحله به پایین بروید.

1. تحقیقات بازار انجام دهید


تحقیقات بازار به شما می گوید که آیا فرصتی برای تبدیل ایده شما به یک تجارت موفق وجود دارد یا خیر. این راهی برای جمع آوری اطلاعات در مورد مشتریان بالقوه و کسب و کارهایی است که در حال حاضر در منطقه شما فعال هستند. از این اطلاعات برای یافتن مزیت رقابتی برای کسب و کار خود استفاده کنید.
تحقیق بازار و تحلیل رقابتی
تحقیقات بازار به شما کمک می کند تا برای کسب و کار خود مشتری پیدا کنید. تجزیه و تحلیل رقابتی به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را منحصر به فرد کنید. آنها را ترکیب کنید تا یک مزیت رقابتی برای کسب و کار کوچک خود پیدا کنید.
از تحقیقات بازار برای یافتن مشتریان استفاده کنید
تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده و روندهای اقتصادی را برای تایید و بهبود ایده کسب و کار شما ترکیب می کند.
بسیار مهم است که از همان ابتدا پایگاه مصرف کننده خود را درک کنید. تحقیقات بازار به شما امکان می دهد خطرات را کاهش دهید حتی در حالی که کسب و کار شما هنوز فقط یک ایده جذاب در ذهن شماست.
اطلاعات جمعیت شناختی را جمع آوری کنید تا فرصت ها و محدودیت های جذب مشتری را بهتر درک کنید، که شامل داده های جمعیت در مورد سن، ثروت، خانواده، علایق یا هر چیز دیگری باشد که به کسب و کار شما مرتبط است.
سپس به سوالات زیر پاسخ دهید تا درک خوبی از بازار خود داشته باشید:
- تقاضا: آیا تمایلی برای محصول یا خدمات شما وجود دارد؟
- اندازه بازار: چند نفر به پیشنهاد شما علاقه مند هستند؟
- شاخص های اقتصادی: محدوده درآمد و نرخ اشتغال چقدر است؟
- مکان: مشتریان شما کجا زندگی می کنند و کسب و کار شما به کجا می تواند برسد؟
- اشباع بازار: چند گزینه مشابه در حال حاضر در دسترس مصرف کنندگان است؟
- قیمت گذاری: مشتریان بالقوه برای این جایگزین ها چقدر می پردازند؟

2. طرح کسب و کار خود را بنویسید

طرح کسب و کار شما پایه و اساس کسب و کار شماست. این یک نقشه راه برای چگونگی ساختار، اجرا و رشد کسب و کار جدیدتان است. شما از آن برای متقاعد کردن مردم استفاده خواهید کرد که کار کردن با شما - یا سرمایه گذاری در شرکت شما - یک انتخاب هوشمندانه است.
یک طرح تجاری خوب شما را در هر مرحله از شروع و مدیریت کسب و کارتان راهنمایی می کند. شما از طرح کسب و کار خود به عنوان یک نقشه راه برای نحوه ساختار، اجرا و رشد کسب و کار جدید خود استفاده خواهید کرد. این راهی برای فکر کردن به عناصر کلیدی کسب و کارتان است.
طرح‌های تجاری می‌توانند به شما کمک کنند تا بودجه دریافت کنید یا شرکای تجاری جدید بیاورید. سرمایه گذاران می خواهند اطمینان داشته باشند که بازده سرمایه گذاری خود را خواهند دید. و در واقع با این طرح می توانید کسب و کار خود را مدیریت کنید.

هیچ راه  100 درصد درست یا غلطی برای نوشتن طرح کسب و کار وجود ندارد. آنچه مهم است این است که برنامه شما نیازهای شما را برآورده کند. اکثر طرح های تجاری در یکی از دو دسته رایج قرار می گیرند: استارت آپ سنتی یا ناب.
طرح‌های تجاری سنتی رایج‌تر هستند، از یک ساختار استاندارد استفاده می‌کنند و شما را تشویق می‌کنند که در هر بخش به جزئیات بپردازید. آنها معمولاً به کار بیشتری نیاز دارند و می توانند ده ها صفحه باشند.
طرح های کسب و کار استارتاپ ناب کمتر رایج هستند اما همچنان از ساختار استاندارد استفاده می کنند. آنها فقط بر خلاصه کردن مهمترین نکات از عناصر کلیدی برنامه شما تمرکز می کنند. ساخت آنها ممکن است یک ساعت طول بکشد و معمولاً فقط یک صفحه هستند.

مقاله: طرح تجاری (نقشه راه) یا Business Plan


3. برای کسب و کار  تامین بودجه کنید

طرح کسب و کار شما به شما کمک می کند تا بفهمید چه مقدار پول برای شروع کسب و کار خود نیاز دارید. شروع یک کسب و کار هزینه دارد. تامین مالی کسب و کار شما یکی از اولین و مهمترین انتخاب های مالی است که اکثر صاحبان کسب و کار انجام می دهند. اگر آن مبلغ را در دست ندارید، باید سرمایه را جمع آوری یا وام بگیرید، نحوه انتخاب شما برای تامین مالی کسب و کارتان می تواند بر ساختار و اداره کسب و کار شما تاثیر بگذارد. خوشبختانه، راه‌های بیشتری برای یافتن سرمایه‌ای که نیاز دارید، بیش از هر زمان دیگری وجود دارد.

4. محل کسب و کار خود را انتخاب کنید

مکان کسب و کار شما یکی از مهم ترین تصمیماتی است که می گیرید. چه در حال راه‌اندازی یک تجارت آجر و ملات باشید یا یک فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کنید، انتخاب‌هایی که انجام می‌دهید می‌تواند بر مالیات، الزامات قانونی و درآمد شما تأثیر بگذارد.
شما باید در مورد اینکه کدام شهر و محله را برای شروع کسب و کار خود انتخاب می کنید، یک تصمیم استراتژیک بگیرید. جایی که کسب و کار خود را قرار می دهید تا حدی به موقعیت بازار هدف، شرکای تجاری و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. علاوه بر این، باید هزینه ها، مزایا و محدودیت های سازمان های دولتی مختلف را در نظر بگیرید.
وقتی هزینه های راه اندازی خود را محاسبه می کنید، هزینه های مختلف ممکن است بسته به موقعیت مکانی شما بیشتر یا کمتر باشد. هزینه هایی که می تواند به طور قابل توجهی بر اساس مکان متفاوت باشد شامل حقوق استاندارد، قوانین حداقل دستمزد، ارزش املاک، نرخ اجاره، نرخ بیمه کسب و کار، خدمات آب و برق و مجوزها و هزینه های دولتی است. البته امروزه بعضی از کسب و کارها به دلایل مختلف کار خود را به صورت آنلاین و دورکاری انجام می دهند که دارای دفتر یا جای ثابتی نیستند اما داشتن یک دفتر کوچک برای برگزاری جلسات مختلف بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

5. یک ساختار تجاری را انتخاب کنید

ساختار قانونی که برای کسب و کار خود انتخاب می کنید بر الزامات ثبت کسب و کار، میزان مالیات پرداختی، توانایی شما در جمع آوری پول و مسئولیت شخصی شما تأثیر می گذارد. شما باید یک ساختار تجاری را انتخاب کنید که تعادل مناسبی از حمایت ها و مزایای قانونی را به شما بدهد.
قبل از اینکه کسب و کار خود را ثبت کنید، باید یک ساختار تجاری را انتخاب کنید. اکثر مشاغل همچنین باید یک شماره اقتصادی مالیاتی دریافت کنند و برای مجوزهای مناسب پرونده اقدام کنند. برای مثال برای شروع شرکت با مسئولیت محدود که بصورت انفرادی ثبت کنید،  این بدان معناست که دارایی ها و بدهی های تجاری شما از دارایی ها و بدهی های شخصی شما جدا نیستند. شما می توانید شخصاً مسئول بدهی ها و تعهدات کسب و کار باشید. مالکان انفرادی می توانند نام تجاری خود را دریافت کنند. شرکت های انفرادی می توانند انتخاب خوبی برای مشاغل کم خطر و صاحبانی باشند که می خواهند ایده کسب و کار خود را قبل از تشکیل یک تجارت رسمی تر آزمایش کنند.
در این زمینه مشاوره با مشاوران تجاری و حسابداران می تواند مفید باشد.

6. نام کسب و کار خود را انتخاب کنید

انتخاب نام کامل آسان نیست. شما یکی را می خواهید که نشان دهنده برند شما باشد و روح شما را تسخیر کند. همچنین باید مطمئن شوید که نام کسب و کار شما قبلاً توسط شخص دیگری استفاده نشده است.

 7. کسب و کار خود را ثبت کنید

هنگامی که نام کسب و کار عالی را انتخاب کردید، وقت آن است که آن را قانونی کنید و از برند خود محافظت کنید. شما به چند صورت می توانید نام تجاری خود را ثبت و محافظت نمایید ، اولین گام همان ثبت در اداره ثبت شرکت هاست، گام بعدی ثبت علامت تجاری یا همان برند هست میتوانید برای ثبت طرح و برند کسب وکار خود به سایت مرکز مالکیت معنوی اداره ثبت اسناد کشور مراجعه نمایید. اقدام مناسب دیگر در این زمینه ثبت دامنه که به عنوان آدرس وب سایت یا URL شما نیز شناخته می شود، می باشد.

8. امور مالیاتی  را انجام دهید

ثبت و دریافت شماره اقتصادی برای گام‌های مهم برای شروع و توسعه کسب‌وکارتان، مانند افتتاح حساب بانکی و پرداخت مالیات استفاده می‌کنید. هیچ شغلی وجود ندارد که معاف از مالیات باشند لذا باید پرونده مالیاتی تشکیل شود جز در برخی مشاغل مثل مشاغل فرهنگی و در زمینه نشر کتاب که طبق قانون از پرداخت مالیات معاف می شوند.


9. برای مجوز فعالیت اقدام کنید

با رعایت قوانین، کسب و کار خود را روان نگه دارید. مدارک و مجوزهایی که برای کسب و کار خود نیاز دارید بر اساس صنعت،  مکان و عوامل دیگر متفاوت است. برای یک سری مشاغل خاص مجوزهای مجزا مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز به تخصص دارد مثل پروانه وکالت، پروانه پزشکی، پروانه ای که برای کارشناسان دادگستری صادر می‌شود. این ها پروانه های خاص هستند که نهادهای مختلف نسبت به صدور آنها از طریق آزمون یا مراحل دیگر اقدام می کنند. مثلا اگر فروشگاه‌ اینترنتی و وبسایتی دارید که درگاه پرداخت اینترنتی دارند باید نسبت به دریافت نمادالکترونیک اقدام نمایید.

10. یک حساب بانکی تجاری باز کنید

یک حساب جاری یک کسب و کار کوچک می تواند به شما در رسیدگی به مسائل حقوقی، مالیاتی و روزمره کمک کند. خبر خوب این است که اگر ثبت نام و مدارک مناسب را آماده کرده باشید، راه اندازی آن آسان است.
که اگر قرار است شغلی را شروع کنید بهتر است که حتماً قبل از این که اقدام جدی در خصوص سرمایه‌گذاری انجام دهید حتما نسبت به دریافت مشاوره بابت نحوه‌ی اخذ مجوزها اطلاعات لازم را کسب کنید.

راه اندازی کسب و کار