خلاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر - بخش 1

خلاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر - بخش 1

در اینجا به خلاصه ای از کتاب 7 عادت مردمان موثر نوشته استفان کاوی ،میپردازیم. کاوی میگوید: شما مسئول انتخاب های خود هستید و برای تغییر و پذیرش هفت عادت باید ابتدا دیدگاه خود را نسبت به جهان تغییر دهید

قبل از اشاره به 7 عادت نویسنده در مقدمه ای  به اصول و الگوواره ها اشاره کرده وبیان میکند اگر در صدد تغییر شرایط خود هستیم ،ابتدا باید از خودمان شروع کنیم و برای اینکه واقعا خود را تغییر دهیم باید تغییری در دیدگاه و نگرش خود ایجاد کنیم.

هریک از ما مایلیم فکر کنیم واقع بین هستیم ،حال آنکه دنیا را آنگونه که خود هستیم یا آنطور که شرطی شده ایم مبینیم تجربه نشان داده که افراد صمیمی و با ذهنی شفاف امور را متفاوت با دیگران و از طریق عینک تجربه خود میبینند.

مریلین فرگوسن میگوید :"هیچکس نمیتواند دیگری راتشویق به تغییر کند.هریک از ما نگهبان دروازه تغییری هستیم که فقط میتواند از درون باز شود و نمیتوانیم دروازه دیگری را با جروبحث یا درخواست عاطفی باز کنیم." 

آقای کاوی عادت را نقطه تلاقی سه بعد دانش، مهارت ، تمایل تعریف میکند وایجاد یک عادت تلاش در هر سه بعد است .دانش یعنی چه کاری و چرا باید انجام داد ، مهارت یعنی چگونگی انجام عمل و میل یعنی انگیزه انجام عمل  .


 


پیوستگی بلوغ : اصول هفت عادت ،انسان را در پیوستگی بلوغ به پیشرفت از وابستگی به اتکای متقابل سوق میدهد.

همه ما همانند نوزادی کاملا متکی به دیگران زندگی را آغاز میکنیم و به وسیلهء آنها هدایت وتربیت می یابیم ،بعد از گذشت سالها مستقل تر می شویم تا جایی که میتوانیم از خود مراقبت و مسیرمان را تعیین کنیم ،همچنان که رشد می کنیم متوجه میشویم اجزای طبیعت اتکای متقابل دارند و سیستمی محیطی بر طبیعت و از جمله جامعه حاکم است، از آنجا که زندگی انسان ها نیز به هم وابسته است.

برای تکامل سرشت خود در مراحل بالاتر به برقراری ارتباط با دیگران نیازمندیم.رشد ما ابعاد مختلفی دارد :جسمی ، عاطفی ،ذهنی .

در پیوستگی بلوغ وابستگی ،الگواره "تو" یعنی مسئول همه چیز تو هستی ، استقلال الگواره "من" یعنی من مسئول هستم و میتوانم انتخاب کنم ، اتکای متقابل الگواره "ما" است یعنی ما میتوانیم این کار را انجام دهیم ، ما میتوانیم استعدادها و تئوانایی های خود را با هم در آمیزیم تا به نتیجه ای بزرگتر دست یابیم .

چنانچه مصمم به تغییر خود هستید و اصول مندرج در این کتاب را واقعا درک و در زندگی انجام دهید نکات مثبت و قابل توجهی برایتان پیش خواهد آمد.

در اینجا تصویر کاوی از 7 عادت افراد بسیار مؤثر است: 



پیروزی های شخصی و عمومی

سه عادت اول همه بر درون (استقلال) متمرکز هستند. عادت 1 درک این است که شما مسئول هستید و تصمیم می گیرید در مناطقی که تحت تأثیر آن هستید فعالانه عمل کنید، در حالی که عادت 2 در حال ایجاد طرح یا برنامه است و عادت 3 در حال اجرای برنامه است.به کار بستن این سه عادت به طرز قابل ملاحظه ای به اعتماد به نفس منجر میشود.

پس از شناخت و تسلط بر خود (سه عادت پیروزی شخصی)، به سراغ عادات 4، 5 و 6 از 7 عادت افراد بسیار مؤثر ( سه عادت پیروزی عمومی) بروید.این عادات به تقویت و بهبود روابط شما منجر میشود.

عادت هفتم به تجدید قوای 6 عادت نخست منجر میشودو به درستی شما را فردی مستقل و دارای اتکای متقبل میشازد.

عادت اول: پیشرو باشید

هر زمان که چیزی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، شما کنترل پاسخ را در دست دارید. افراد مؤثر تصمیم می گیرند ابتکار عمل را به دست بگیرند و عمل کنند. درس کلیدی در عادت 1 این است که بفهمید آیا شما تأثیری را کنترل می کنید، تأثیر می گذارید یا فقط نگران آن هستید. ما می‌توانیم مناطق خارج از این سه حلقه را نادیده بگیریم، زیرا برای شما اهمیتی ندارند.

سه دایره:

دایره بیرونی نگرانی شامل هر چیزی است که شما را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از مناطق دایره بیرونی مناطقی هستند که انتخاب های شما بر آنها تأثیر مستقیم دارند - این حلقه تأثیر شما است. دایره درونی نشان دهنده مسائلی است که شما مستقیماً کنترل می کنید. افراد سازنده در دایره نفوذ خود تلاش می کنند.

  دایره کنترل شما:

در زمینه هایی که مستقیماً روی آنها کنترل دارید فعال باشید. این مناطق عبارتند از:

جایی که شما زندگی و کار می کنید

آنچه می خرید، می خوانید، گوش می دهید و تماشا می کنید

اگر غذاهای سالم می خورید و ورزش می کنید

زمانی که به رختخواب می روید و صبح از خواب بیدار می شوید

انجام بهترین انتخاب ها همیشه آسان نخواهد بود اما شما مسئول هستید.

دایره نفوذ

فعال بودن در دایره نفوذ خود به شما کمک می کند که تأثیرگذارتر شوید، اما هنوز هم مناطقی وجود دارند که به طور کامل آنها را کنترل نمی کنید:

سلامتی شما

ارتقای شغلی یا موفقیت تجاری

سیاست محلی

به عنوان مثال، خوردن غذاهای سالم و ورزش منظم بر سلامت شما تأثیر می گذارد، اما به این معنی نیست که بیمار نخواهید شد. مهمتر از همه، افراد سالم هنوز بیمار می شوند. خوب بودن با کسی بر دوست داشتن شما تأثیر می گذارد، اما تضمین نمی کند!

تبدیل شدن به یک فرد موثرتر، دایره نفوذ شما را گسترش می دهد. به عنوان مثال، رهبری تیم به شما نفوذ بیشتری می‌دهد تا زمانی که عضو تیم باشید!

حلقه نگرانی (اما خارج از دایره نفوذ)

از انرژی منفی تمرکز بر روی مناطقی که به شما مربوط می شود، اما تحت تاثیر قرار نمی دهید، اجتناب کنید. به عنوان مثال می توان به آب و هوا، اخبار و اقتصاد اشاره کرد.

افراد واکنش‌گرا اغلب از این مسائل شکایت می‌کنندو بهانه جویی میکنند،که تنها باعث اتلاف وقت و کاهش دایره نفوذ آنها می‌شود.


عادت 2: ذهنا از پایان شروع کنید

کاوی از ما می خواهد که چشمانمان را ببندیم و شرکت در مراسم تشییع جنازه ای را تصور کنیم . وقتی وارد ساختمان می شوید از شناختن همه حاضران شگفت زده می شوید. وقتی جلوی اتاق می روید و تابوت را می بینید، ناگهان با خودتان روبرو می شوید. این مراسم تشییع جنازه شماست

شما بنشینید و برنامه را نگاه کنید. چهار سخنران وجود دارد: یکی از خانواده نزدیک شما، یکی دوست است، دیگری از همکارانی است که با شما کار کرده است و دیگری یکی از اعضای برجسته جامعه. اکنون عمیقاً فکر کنید: دوست دارید هر یک از سخنرانان در مورد شما و زندگی شما چه بگویند؟

عادت دوم  از ما می خواهد که برای زندگی خود برنامه ریزی کنیم.

چه کاری را انجام خواهیم داد؟

کدام نقش ها را خواهیم داشت؟

به چه اهدافی می خواهیم برسیم؟

چه جور آدمی خواهیم بود؟

افراد مؤثر بر اساس اصول خود عمل می کنند و عادت دوم در مورد تعریف اصول و مأموریت ما است. این کار را برای هر نقش در زندگی خود انجام دهید. می‌خواهید میراث شما چه باشد؟

ذهنا از پایان شروع کن یعنی به روشنی مقصدتان را شناسایی کنید یعنی آگاه باشید که کجا میروید تا بتوانید بهتر درک کنید که اکنون کجا هستیدو گامهایی که بر میدارید همواره در مسیر صحیح است .

عادت 3: ابتدا، امور مهم  را در اولویت قرار دهید

این عادت تماماً مربوط به مدیریت زمان است تا بتوانید فعال باشید و طبق اصول خود برای رسیدن به اهداف خود عمل کنید.

کاوی از ما می خواهد که یک ماتریس مدیریت زمان را با دو متغیر در نظر بگیریم: فوریت و اهمیت. این ماتریس دارای چهار ربع است که در زیر نشان داده شده است:


غیر اضطراری

اضطراری

 

فعالیت های مربوط به ربع I I

پیشگیری مربوط به قابلیت تولید

ایجاد روابط

شناخت فرصت های جدید

برنامه ریزی وتفریح سازنده

فعالیت های مربوط به ربع I

بحران ها

مشکلات حاد

برنامه های مهلت دار

ضروری

فعالیت های مربوط به ربع IV

کارهای پیش پا افتاده

برخی نامه ها

مکالمات تلفنی

اتلاف وقت

 

فعالیت های مربوط به ربع III

گسیختگی ها مانند برخی از تلفن ها ، نامه ها ، گزارشات

برخی جلسات

امور ضروری و فوری

غیرضروری



بسیاری از رهبران کسب و کار که با آنها کار می کنیم یاد گرفته اند که زمان بی اهمیت صرف شده در ربع III و IV را به آنها واگذار کنند یا حذف کنند. متأسفانه، ما رهبران زیادی را می بینیم که تمام وقت خود را صرف "مبارزه با آتش" در ربع  I می کنند.
عادت 3 در واقع در مورد گسترش زمان و تلاش ما در ربع  II است. این مناطق شامل مناطق مهم اما نه فوری هستند مانند:
چشم انداز
برنامه ریزی
یادگیری و رشد
حل مشکل به علت ریشه ای
توسعه دیگران
هنگام مدیریت زمان، ابتدا فعالیت های ربع II خود را برنامه ریزی کنید. اگر ابتدا «سنگ‌های بزرگ» را برنامه‌ریزی نکنیم، خطر پر شدن برنامه‌مان با مواردی از ربع‌های I، III و IV را داریم.


 



تا اینجا به 3 عادت پیروزی شخصی اشاره شد در بخش دوم به 3 عادت پیروزی های عمومی اشاره خواهیم کرد.


هفت عادتمعرفی کتاب