5 مرحله تعیین اهداف برای سال 1401

5 مرحله تعیین اهداف برای سال 1401

تعیین اهداف برای رشد شخصی بسیار مهم است، به خصوص وقتی در نظر داشته باشید که افرادی که به صراحت تصمیم می گیرند 10 برابر بیشتر از کسانی که این کار را نمی کنند، به اهداف خود دست می یابند.

سال جدید زمانی برای خوشبین بودن است. یک شروع تازه؛ سال جدید پر از اهداف و تجربیات جدید. همچنین زمانی برای تعیین اهداف جدید است، چیزهایی که می خواهیم به آن برسیم یا تغییر دهیم. از تناسب اندام، ورزش کردن یا حتی تغییر شغل، به احتمال زیاد همه ما یک یا دو تصمیم برای سال نو گرفته ایم.
بنابراین، دقیقاً چگونه باید اهداف خود را برای سال 1401 تعیین کنید تا به حداکثر موفقیت برسید؟


اهداف قبلی را مرور کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که در مورد اینکه سال قبل چگونه گذشت، فکر کنید. به اهدافی که به آنها رسیده اید، موفقیت هایی که به دست آورده اید و مشکلاتی که در این مسیر با آنها برخورد کرده اید فکر کنید. آیا به اهداف اصلی خود دست یافته اید؟ آیا زمینه هایی وجود داشت که بتوانید بیشتر روی آن کار کنید؟ پرسیدن این سوالات از خودتان به شما این امکان را می دهد که از قبل فکر کنید و این بار موثرتر برنامه ریزی کنید.


اهداف جدید خود را بنویسید

فکر کردن به اهداف جدید می تواند سخت باشد، اما به یاد داشته باشید، آنها نباید اهداف بزرگ باشند - در عوض ممکن است پیروزی های کوچکی باشند که شما را به حرکت رو به جلو نگه می دارد. طوفان فکری برای اهداف جدید و نوشتن آنها بخش مهمی از هدف گذاری است. با انجام این کار، می توانید اهداف خود را به طور مؤثرتری به خاطر بسپارید و در وهله اول دلایل پشت سر گذاشتن آنها را به خود یادآوری کنید. نوشتن اهدافتان همچنین به شما این امکان را می دهد که در طول سال نسبت به خودتان پاسخگوتر باشید. روش‌های مؤثر برای پیگیری اهدافتان شامل چسباندن یادداشت‌ها در جلوی مانیتور یا حتی یخچال یا نوشتن یک وبلاگ کوتاه درباره آن‌ها برای مشاهده مجدد است.


در مورد تعیین اهداف "هوشمند" یا SMART"" باشید

هنگامی که اهداف اصلی خود را نوشتید، باید مطمئن شوید که آنها از فرمول SMART پیروی می کنند. اهداف SMART در فرآیند هدف گذاری بسیار مهم هستند زیرا تضمین می کنند که اهداف جدید شما واقع بینانه و قابل دستیابی هستند.
خاص (Specific)- چه کاری را می خواهم انجام دهم؟ چرا این هدف مهم است؟
قابل اندازه گیری (Measurable)- چگونه می توانم پیشرفت خود را اندازه گیری کنم؟ چگونه می توانم بدانم که این هدف چه زمانی محقق شد؟
قابل دستیابی (Achievable)- چگونه می توانم به این هدف برسم؟ این هدف چقدر واقع بینانه است؟
 واقع بینانه (Realistic) - آیا این کار ارزشمند به نظر می رسد؟ آیا اکنون زمان مناسبی برای تعیین این هدف است؟
زمان(Time)- در چه بازه زمانی می‌خواهم به هدف برسم؟ چه کاری باید انجام دهم و تا چه زمانی این اتفاق بیفتد؟


طرح و برنامه خود را ایجاد کنید

ایجاد یک برنامه برای اینکه چگونه به اهداف خود برسید، کلید حفظ انگیزه خود در طول این فرآیند است. یک برنامه اقدام مناسب به شما کمک می کند تا روی مراحل فردی تمرکز کنید و به شما کمک می کند از سردرگمی ناشی از ندانستن قدم های بعدی خود در مسیر دستیابی به اهداف خود دوری کنید.
برنامه شما باید شامل مراحلی باشد که باید برای رسیدن به اهداف خود بردارید، بعد از هر مرحله چه اتفاقی می افتد و چگونه پیشرفت خود را در طول مسیر پیگیری می کنید. قرار دادن زمان و تلاش برای شروع به شما کمک می کند تا در تعیین و رسیدن به اهداف خود موفق تر باشید.


به خودتان انگیزه بدهید

انگیزه چیزی است که شما را در راه رسیدن به اهداف ثابت قدم نگه میدارد ، پیدا کردن چیزی که به شما انگیزه می دهد می تواند دشوار باشد، اما این انگیزه است که به شما کمک می کند تا شتاب خود را حفظ کنید، حتی در روزهایی که ایده رسیدن به اهداف غیرممکن به نظر می رسد.
  - یک تابلوی چشم انداز ایجاد کنید و آن را در جایی قرار دهید که روزانه آن را ببینید.
  - در مورد اهداف خود با دوستان و خانواده خود صحبت کنید. این کار می توانید ایرادهای اهداف شمار را رفع کند. اینکه کسی مورد اعتماد بتواند در مورد اهدافتان نظر دهد و روش های بهتری برای رسیدن به آن ها را معرفی کند می تواند باعث پیشرفت شما شود. اهدافتان را برای کسانی که درکی از هدف ندارند و به اصطلاح روی زمین می خزند بازگو نکنید. اینکار سبب می شود به جای تشویق، شما را به باد تمسخر بگیرند.
  - در این مسیر راه هایی برای پاداش دادن به خود بیابید. به طور مثال اگر قرار است برای مدت طولانی بدون وقفه کار کنید بعد از آن به سفر بروید یا خود را به شام با دوستان نزدیکتان دعوت کنید یا اگر در حال کاهش وزن هستید بعد از رسیدن به هر یک از گام های تعیین شده در هدف برای خود یک کیک خامه ای سفارش دهید.
  - تقسیم اهداف خود به اهداف کوچکتر نیز ایده خوبی است. می‌توانید اهداف خود را به «بردهای» هفتگی یا ماهانه تقسیم کنید که به شما کمک می‌کند تا یک قدم به هدف کلی خود نزدیک‌تر شوید و ماهانه به خود پاداش دهید.

ما به این دلیل هدف‌گذاری می‌کنیم که در بازه زمانی مشخصی به نتایج جدید و خوبی دست پیدا کنیم. در واقع هدف‌گذاری،‌ یک ابزار روانشناختی برای کمک به افزایش بهره‌ وری است.
همه ما ظرفیت دستیابی به چیزهای بزرگ را داریم و با تعیین اهداف دست یافتنی و واقع بینانه به خود فرصت می دهیم تا سال 1401 را به سال رشد تبدیل کنیم.


هدفپیشرفتسال 1401