12 ستون موفقیت جیم ران

12 ستون موفقیت جیم ران

هدف امانوئل جیمز ران از نوششتن این 12 اصل موفقیت این است که اصول متحول کننده زندگی و بینش تازه ای را به خوانندگان بیاموزد.

ستون اول : تنها زمانی اوضاع تغییر میکند که خودت تغییر کنی

موفقیت زمانی از راه می رسد که خود را بیشتر از آنچه که هستی رشد دهی .پس باید بیشتر از آنکه سخت کار کنیم ،روی خودمان کار کنیم و خودمان را رشد دهیم 
هر موجودی حداکثر تلاش خود را میکند غیر از انسان. یک درخت تا جاییکه برایش امکان داشته باشد رشد میکند.به انسان قدرت انتخاب داده شده است هم میتواند کمال را برگزند و هم سکون را انتخاب کند چرا تمام توان خود را به کار نگیریم . تنها زمانی شرایط تغییر میکند که خود ما تغییر کنیم باید ببینیم چه چیز را میخواهیم تغییر دهیم اگر میخواهیم زندگی مان را تغییر دهیم باید روش زندگی کردن را تغییر دهیم . انسانهای معمولی به جای برعهه گرفتن مسئولیت زندگی خود ،شرایط بیرونی را مقصر میدانند.

ستون دوم : به سلامتی خود اهمیت بده
از نظر جیم ران چون انسان از 3 بخش جسم ، روان و روح  ساخته شده است پس سلامتی نیز 3 بعدی است جسم که واضح است همان بدن فیزیکی، روان که شامل عقل و احساسات و عواطف، روح که شامل باورهای معنوی است .این 3 بخش مانند لایه های پیاز هستند معنویت در مرکز است و مهمترین آنهاست. دومین لایه روان است و لایه بیرونی جسم است. ما باید از بدنمان مراقبت کنیم زیرا این تنها جایی است که باید در آن زندگی کنیم.اکثریت مردم فقط یک بعد را انتخاب میکنند و از سایر ابعاد غافلند.
ستون سوم : موهبت روابط 
رسیدگی به خانواده باید همچون رسیدگی به یک باغچه باشد.اگر باغچه ای زیبا و با طراوت میخواهیم  باید برای خانواده مدام از وقت ،تلاش و قوه تصور و انرژی بگذاریم تا روابط شکوفا و رویان شوند.چیزی که با ارزش باشد به دست آوردنش سخت است 

ستون چهارم : تعیین اهداف
برای رسیدن به موفقیت باید هدف داشت یعنی بدانیم در زندگی به کجا و چه چیزی میخواهیم برسیم و باید حداقل صد هدف خود را مکتوب کنیم. وقتی مینویسیم به این معناست که در ابتدای امر ما هدف داریم و دوم قدرتی در نوشتن هست که آن را به واقعیت تبدیل میکند زیرا ذهن آگاهانه به آنها واقف است و برای رسیدن به آنها دست به کار میشود. دلیل اصلی تعیین اهداف شخصیتی است که طی تحقق آنها کسب می کنیم.
مقصد را نمیتوان یک شبه تغییر داد ولی میتوان مسیر را یک شبه تغییر داد.

ستون پنجم: استفاده صحیح از زمان
فرصت های زیادی در یک روز وجود دراند که فقط یکی از آنها بهترین است. بهترین فرصت ها آنهایی هستند که با هدف کلی ما در یک راستا باشند. جیم ران معتقد است همه ما باید یکی از دو رنج را بپذیریم، درد انضباط یا درد غفلت و تاسف.تنها تقاوت اینجاست که انضباط یک گرم وزن دارد و تاسف یک تن.

ستون ششم: در حصار بهترین ها باشید
برای رشد کردن باید جایی باشیم که سطح انتظارات وخواسته ها بالا باشد. افرادی که در زندگی ما هستند قدرت حیرت انگیزی در تاثیرگذاری بر سرنوشت ما دارند با هرکسی که آشنا میشویم باید در یکی از این 3 سطح باشد :عدم معاشرت، معاشرت محدود، معاشرت گسترده .وقتی با افراد موفق تر معاشرت می کنیم مهم ترین اتفاقی که می افتد تغییر نگرش ماست.
وقتی دانش آموز آماده باشد استاد نیز پیدایش میشود 

ستون هفتم: ز گهواره تا گور دانش بجوی
ما همواره باید به خودآموزی و رشد و ترقی خود بپردازیم یادگیری سرآغاز ثروت اندوزی ،سلامتی و معنویت است.3 روش یادگیری که جیم ران به آن اشاره میکند یکی مطالعه کتاب، دومی یادگیری از افراد موفق و سومی تامل و تفکر تجربیات خودمان که متوجه شویم چه زمانی عملکرد درست و یا نادرست داشته ایم.

ستون هشتم: کل زندگی یعنی فروش
راه نفوذ بر دیگران این است که دیگران شما را فردی خوش ذوق و باشخصیت بپذیرند، همواره باید شخصیت خود را قوی کنیم و مهارت های بیشتری کسب کنیم. اگر فروشندهء محصولی هستیم باید آن را بشناسیم و باور داشته باشیم .
ستون نهم: شخصیت انسان تاثیر مستقیم بر درآمد دارد
برای کسب درآمد بالاتر باید شخصیت خودمان را ارتقا دهیم .مورد دیگر اینکه به جای قرار گرفتن در شغل کارمندی ،خود کارآفرین باشیم و کسب و کار خود را شروع کنیم.
ستون دهم: با دیگران در زمینه مشترک همکاری کنید تا قدرتمند شوید
موفقیت بر اساس روابط انسانی است در ایجاد روابط باید به دنبال نقطه اشتراک بود باید زمان و مکان و نحوه بیان مطالب را سنجید و اینکه طرف مقابل، قدرت پذیرش دارد یا خیر بسیار اهمیت دارد.

ستون یازدهم: رهبری کنید
رهبری دیگران یعنی به آنها کمک کنیم تا افکار ، باورها و نگرش خود را به زندگی تغییر دهند یعنی بتوان بر دیگران تاثیر گذاشت.تفاوت مدیر و رهبر در این است که مدیر به افراد کمک می کند تا خودشان را همان طور که هستند ببینند ولی رهبر کمک می کند تا  بیشتر به ارزش های خودشان پی ببرند و خودشان را بهتر از آنچه هستند ببینند .چالش رهبری این است که صفات خوب مثل قدرت، شجاعت، مهربانی، فروتنی، شوخ طبعی، .... را در حد تعادل داشته باشیم.یک رهبر واقع بین است و همچنین با نگرش خوب میداند چطور به مقصد برسد.

ستون دوازدهم: در زندگی الگوی دیگران باشید
مدت زمان عمر ما انتخابی نیست اما نحوه زندگی کردن و خوب زندگی کردن اختیاری است.ما خود زندگی خود را مسازیم و باید طوری زندگی کنیم که در ایعاد مختلف روحی، روانی، جسمانی، مالی و روابط به دیگران کمک کنیم .
امیدواریم این 12 اصل، راه گشای موفقیت در زندگی شما باشد.

12 ستون موفقیت جیم رانموفقیتمعرفی کتاب