10 نکته مهم برای شروع یک کسب و کار موفق در سال 2021

10 نکته مهم برای شروع یک کسب و کار موفق در سال 2021

اگر می خواهید در سال 2021 برای خود یک کسب و کار حرفه ای راه اندازی نمایید این نکات مهم را مطالعه نمایید.


1-  علاقه مند باشید

اگر شما از کاری که انجام می دهید زیاد راضی نباشید یا به آن علاقه ای نداشته باشید باید از انجام آن صرف نظر کنید یا از آن خارج شوید، شما برای داشتن یک تجارت موفق باید وقت و انرژی بسیار زیادی صرف کنید که در صورت نداشتن علاقه به کاری که انجام می دهید تمام تلاش و وقت خود را هدر خواهید داد.


2- شروع کنید در حالی که هنوز کارمند هستید.

به نظر شما بیشتر مردم چه مدت می توانند بدون پول زندگی کنند؟ به مدت طولانی نمی توانند. و چون ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا کسب و کار جدید شما به سود دهی برسد، اشتغال در حین شروع کسب و کار جدید به این معنی است شما دارای درآمد هستید در حالی که مراحل راه اندازی کسب و کار جدید خود را طی می کنید.  البته نکته بسیار مهم این است که نباید در شغل فعلی کم کاری کنید یا  تمرکز خود را از دست بدهید بلکه با برنامه ریزی درست و سخت تلاش کردن به هدف خود برسید.


3- به تنهایی کار نکنید

هنگام شروع کسب و کار و البته بعد از آن به یک سیستم پشتیبانی خوب نیاز دارید، تا از ابتدا اعتماد مشتریان خود را جلب نمایید. می توانید یکی از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک خود استفاده کنید که بتوانید آخرین ایده های  خود را با او در میان بگذارید یا در مواقع بحرانی با دلسوزی و علاقه به حل مشکلات کمک کند که بسیار ارزشمند خواهد بود، یا حتی بهتر از آن یک مربی یا فرد با تجربه در زمینه کاری خود پیدا کنید و از او راهنمایی و کمک بخواهید یا از شرکت های شتاب دهند برای دریافت راهنمایی و مشاوره کمک بگیرید. در هنگام شروع هر تجارتی یک راهنمای با تجربه بهترین کمک برای رشد و موفق شدن آن کسب و کار خواهد بود.


4- مشتری های خود را به صف کنید

منتظر نباشید تا به طور رسمی کسب و کار خود را آغاز کنید و بعد به سراغ مشتریان خود بروید، زیرا تجارت شما بدون آنها به جایی نخواهد رسید یا بهتر بگوییم آغاز نخواهد شد! شبکه سازی مشتریان را از ابتدا آغاز کنید، با آنها تماس بگیرید محصول یا خدمات خود را به آنها بفروشید یا حتی هدیه بدهید تا در ابتدا حس وفاداری کسب و کار خود را نسبت به مشتریان جلب نمایید و آنها نیز برای استفاده از خدمات یا محصول شما مشتاق باشند.


5-  طرح  تجاری یا نقشه راه (Business Plan) خود را بنویسید

دلیل اصلی انجام این مرحله در ابتدای راه این است که هنگامی که در باره کسب وکار خود فکر می کنید و تصمیم می گیرید طرح درست شما را از هدر دادن وقت و سرمایه نجات خواهد داد. یعنی برای هر مرحله یک برنامه خواهید داشت،


6- تحقیق کنید

برای نوشتن طرح تجاری کسب و کار خود باید بسیار تحقیق کنید و  در زمینه کاری خود تبدیل به یک متخصص شوید، پیوستن به گروه ها و انجمن های تخصصی  در حرفه موردنظر، مشاهده سایت های  و صفحات مجازی رقیبان برای شروع بسیار به شما کمک خواهد کرد.


7- به جای درآمد به سود متمرکز شوید

بسیاری از کارآفرینان در مورد درآمد وسواس دارند مثلا ادعا می کنند که در 8 ماه 50 میلیون تومان درآمد کسب کرده اند   در حالی که باید از آنها پرسید اگر در این 8 ماه سود شما فقط 10 میلیون تومان باشد واقعا ارزش کار و تلاش هایی که انجام داده اید را داشته است؟ و یا آیا می توانید در ادامه نیز این سود یا بیشتر از آن را کسب کنید. پس حتما انتقال از تفکر درآمد به سود را انجام دهید هر چه سود شما بیشتر باشد پول بیشتری برای سرمایه گذاری مجدد در کسب و کار، حقوق کارمندان و موفقیت خود خواهید داشت، به عنوان یک کارآفرین آخرین نفری باشید که دستمزد دریافت می کند. ابتدا باید هزینه های کسب و کار خود را پرداخت نمایید.


8- روی اهداف کوچک متمرکز شوید سپس توسعه دهید

فروشگاه آمازون از ابتدا یک فروشگاه کامل با تمام انواع کالاها نبود، ابتدا فقط یک فروشگاه آنلاین کتاب بود، و به مرور زمان  اسباب بازی  و سایر کالاها را نیز به محصولات خود اضافه کرد، اینگونه یک کسب و کار بزرگ ایجاد کنید.  پس یک تفکر بسیار مهم در کسب و کار این است که همیشه با تمرکز روی اهداف کوچک شروع کنید و سپس به فکر گسترش و توسعه آن باشید. با این روش می توانید مخاطبان خود را وفادار سازید و بداند که چه انتظاری از شما داشته باشد و همچنین شماهمیشه مخاطبان خاص خود را دارید و راحت تر بازاریابی خود را انجام می دهید. به عنوان مثال شما یک فروشگاه مد راه اندازی کنید که در ابتدا فقط لباس می فروشید که در ادامه به کیف، کفش، جواهرات و ... نیز گسترش یابد.


9- حرفه ای باشید

همه چیز در باره شما و نحوه انجام دادن تجارتی که انجام می دهید باید مخاطبان را متوجه سازد که شما یک حرفه ای هستید که کسب و کار جدی را اداره می کنید. یعنی مواردی مانند کارت ویزیت، تلفن، ایمیل، وب سایت و راهه های ارتباطی کسب و کار خود را ایجاد نمایید و به گونه ای حرفه ای و مودبانه با مخاطبانتان رفتار کنید.


10- در باره مسائل حقوقی و مالیاتی تحقیق کنید و اطلاع داشته باشید

باید در باره مسائلی حقوقی به خوبی تحقیق کنید، مثلا ایا کسب و کار شما نیاز به ثبت دارد، یا باید پرونده مالیاتی تشکیل دهید، یا در مورد کامندان آنها را بیمه کنید و ... قبل از شروع یاد بگیرید که مسئولیت های قانونی و مالیاتی شما چیست و مطابق با آن فعالیت کنید.

کسب و کارراه اندازیتجارتدرآمدسود دهیتیمBusiness Plan