چگونه ارزش کسب و کار خود را افزایش دهیم

چگونه ارزش کسب و کار خود را افزایش دهیم

استراتژی های ارزش آفرینی نه تنها سود شما را تامین می کنند و کسب و کار شما را از نقطه شروع به جلو می برند بلکه فرصت هایی برای فروش ارزشمند در آینده نیز ایجاد کنند.

تلاش برای ارزش آفرینی یک کسب و کار یک بخش جدا نشدنی از استراتژی تجارت می باشد. اینکه ما در حال کار و برنامه ریزی تامین بودجه برای رشد فعلی یا فروش سودآور آینده یا خرید هستیم فرقی نمی کند در تمام این مراحل کلید اصلی ارزش است.
با تلاش برای ارزش آفرینی کسب و کار خود این احتمال قوی به وجود خواهد آمد که هنگام فروش پاداش مالی قابل توجهی را به دست خواهید آورد. پس افزایش ارزش کسب و کار تنها باعث سودآوری برای شما خواهد شد.
فرق بین ارزش آفرینی و رشد کسب و کار چیست؟
ارزش آفرینی و رشد کسب و کار در کنار یکدیگر قرار دارند. هر دو برای یک هدف مشابه کار می کنند اما نتایج متفاوتی به دست می آورند. که به طور معمول از نظر سود تجاری و سودآوری فروش مجدد متفاوت هستند.
وقتی به رشد بلند مدت فکر می کنیم در واقع به همه جنبه های یک تجارت که می تواند پیشرفت کند فکر می کنیم. به طور مثال رشد در دنیای آنلاین، یا گسترش فضای کسب و کار و قطعا این یک گام بسیار مثبت برای یک کسب و کار است، اما این نوع رشد لزوما نمی تواند سود کسب و کار شما را در دراز مدت تضمین کند.
از سوی دیگر ارزش منحصرا برای افزایش سود جاری و سود احتمالی در رابطه با فروش یا خرید در آینده است هنگامی که شما به طور خاص برای افزایش ارزش کسب و کار خود کار می کنید به طور فعال بر اساس ارزیابی خود آینده سودآوری را تبلیغ می کنید.
چگونه برای کسب و کار خود ارزش آفرینی کنیم؟
در اینجا 5 زمینه وجود دارد که باید هنگام کار برای افزایش ارزش کسب و کار خود روی آنها تمرکز کرد.


1. ارزش فعلی کسب و کار خود را پیدا کنید.

اگر بتوانید جزئیات کسب و کار خود را درک کنید متوجه ارزش واقعی آن خواهید شد. برای برنامه ریزی دقیق تر و موثر تر کسب و کار خود روی ویژگی های کلیدی از جمله جنبه های قابل رشد، عملکرد فروش و پیش بینی های مالی و درآمدی در آینده تمرکز کنید، این کار به شما کمک می کند تا در بلند مدت ارزش کسب و کار خود را حفظ کرده و بهبود ببخشید. این نکات باید برای هر کسب و کار انجام شود بویژه برای کسب و کار های کوچک و نوپا با امکان رشد زیاد بسیار مفیدتر خواهد بود.
درک ارزش فعلی برای شما یک مسیر تعریف شده ایجاد می کند که بودجه بندی و کارایی کسب و کار در طول زمان را آسان تر می کند.

چه چیزی ارزش تجاری را تعیین می کند؟

وقتی یک کسب و کار به دنبال فروش، ادغام یا به دست آوردن شرکتی دیگر است نیاز به اندازه گیری دقیق ارزش فعلی کسب و کار خود دارد. ارزش گذاری یک کسب و کار توسط یک ارزیاب انجام می شود که طبق آن ارزش اقتصادی یک تجارت به طور منصفانه محاسبه خواهد شد، برخی از ویژگی های اصلی تعیین کننده ارزش تجاری عبارتند از:
-    سلامت مالی، ساختار سرمایه، نقدینگی (وجوه در گردش)، درآمد و سود.
-    چشم اندازه های مالی آینده
-    دارایی های متعلق به خود
-    ارزش بازاری (سهم از بازار هدف و گروه های مشتریان)
-    ارزش دارایی ها
با داشتن یک طرح تجاری منسجم، مستند سازی عناصر مالی و استراتژی کسب و کار می توانید به بهترین ارزشیابی کسب و کار خود برسید.

چرا باید ارزش کسب و کار خود را بدانم؟

-    برای پیگیری رشد خود و اثبات موفقیت آمیز بودن هرگونه تغییر و بهسازی امور.
-    برای جذب یا حفظ سرمایه گذاران.
-    اگر سعی در تضمین وام تجاری دارید.
-    هنگامی که قصد فروش کسب و کار خود را دارید.
اطمینان از اینکه می توانید رشد تجارت خود را زیر نظر داشته باشید و اینکه قادر به اثبات ارزش فعلی خود هستید برای کسب موفقیت در آینده بسیار مهم است. این موضوع همچنین به شما کمک می کند درک کنید که کجا می توانید پیشرفت کنید و چگونه می توانید این کار را انجام دهید.

2. در جایگاه خود رهبر باشید.

برای یک کسب و کار کوچک یافتن و حفظ جایگاه خود یک اصل کلیدی است. این کار باعث می شود که شما یک برنامه و طرح موثر ایجاد کنید که متناسب با نوع مشاغل شما باشد و به شما امکان می دهد از مشاغل مشابه یاد بگیرید و استراتژی هایی را که اثبات شده سود و ارزش دارند انجام دهید.
بیشتر کسب و کار های تاسیس شده در مورد بازار هدف خود برنامه ریزی می کنند. و شیوه های تجاری خود را متناسب با بهترین هدف جذب و متناسب با آن انجام می دهند و در کل این کسب و کارها به دنبال تبدیل شدن به رهبر در صنعت خود هستند در حالی که مشاغلی نوپا به دنبال دستیابی و پیدا کردن جایگاه خود در بازار هستند.
معمولا تلاش برای ارائه خدمات به چند بازار مختلف باعث به خطر افتادن تجارت شما می شود. همیشه نقطه فروش منحصر به فرد (USP) خود را پیدا کنید به نقاط قوت کسب و کار خود توجه کنید و مطابق با آنها عمل کنید و تمرکز خود را روی اینکه کدام قسمت از بازار واقعا قابل دستیابی است را محدود کنید و اطمینان پیدا کنید که کسانی که باید از ارزش تجارت شما آگاه باشند می توانند این مسئله را به وضوح ببینند.  


3. بهبود جریان نقدینگی (گردش وجوه نقد)

بهبود جریان نقدینگی شما نه تنها در کوتاه مدت و بلند مدت به سود شما خواهد بود بلکه تقویت سلامت کسب و کار شما در آینده برای سرمایه گذاران یا خریداران نیز کمک خواهد کرد. شاید در نظر گرفتن برنامه ریزی برای فروش یا سرمایه گذاری در آینده کمی عجولانه به نظر برسد اما با اینکار زودهنگام شانس از دست دادن سوددهی در سال آینده را محدود می کند.
یک سرمایه گذار یا خریدار معمولا کسب و کاری با گردش پول مثبت می خواهد که در سالهای بعد نیز افزایش یابد. اگر شما یک پیشرفت و افزایش مداوم در جریان نقدینگی را تجربه کنید و چگونگی آن را به وضوح مستند کنید، قطعا امنیت سرمایه گذاران و جذب خریداران احتمالی را افزایش خواهید داد.

چگونه جریان نقدینگی را در کسب و کار بهبود دهم؟

درک اینکه چگونه جریان نقدینگی را در کسب و کار خود بهبود بخشید یک فاکتور مهم است به ویژه در مراحل اولیه یک کسب و کار به طور مثبت شانس شما را برای مواجه با مشکلات مالی در آینده کاهش می دهد.
برخی از نکات اساسی که باید بر آنها تمرکز شود می تواند باعث بهبود جریان نقدینگی شود:
-    اجاره تجهیزات و ماشین آلات در مراحل اولیه در مقابل خرید قطعی
-    انجام بررسی های دقیق و موثر در مورد موجودی ها
-    بررسی چک های اعتباری مشتریان و اطمینان از پرداخت فاکتورها در مدت زمان نسبتا کوتاه و تعقیب مواردی که اینگونه نیستند.
-    کاهش هزینه های غیر ضروری و پیگیری تفاوتی که انجام این کار ایجاد می کند.
این گزینه ها تنها چند مورد ساده می باشد که یک کسب و کار کوچک بتواند توسط آنها جریان نقدینگی خود را بهبود بخشد.
از بین بردن خطر قبل از بروز مشکلات باید یک استراتژی اصلی برای هر کسب و کاری در هر اندازه ای باشد.


4. گروه های مشتریان متنوعی جذب کنید.

داشتن گروه های مشتریان متنوع به این معنی است که می توانید طیف متنوعی از مردم را با موفقیت تامین کنید. با این کار شانس بیشتری برای امنیت مشتریان از طریق کانال های مختلف فروش با نیاز های متنوع فراهم می کند.
داشتن پایگاه مشتریان متنوع به شما کمک می کند تا نگرانی خریدار (خریدار کسب و کار) در مورد وفاداری مشتری خود را با توجه به اینکه شما مالک فعلی هستید محدود کنید. اگر فقط طیف کمی از مشتریان را داشته باشید که بخش قابل توجهی از درآمد شما را تشکیل می دهند ممکن است یک خریدار نگران این باشد که تغییر کار منجر به از دست دادن مشتریانی با ارزش شود.
دامنه مشتریان خود را متنوع و گسترده نگه دارید تا در صورت تلاش برای ایجاد تغییر خریداران آینده را به خود جلب کرده و آنها از امنیت مشتری اطمینان حاصل کنند

5. روی خدمات به مشتریان خود تمرکز کنید.

طبق بند شماره 4 شاید بخواهید طیف متنوعی از مشتریان خود را راضی نگه دارید که این کار ممکن است بدیهی به نظر برسد اما حفظ مشتریان دیرینه نیز برای کسب و کار شما بسیار سودمند خواهد بود و می تواند مزایای بیشتری از مشتریان جدید برای شما به همراه داشته باشد.
شما همیشه می توانید فرآیند های خود را بهبود بخشید تا سود بیشتری به مشتری برساند. اگر مشتریان خود  را درک کنید قطعا نیاز های آنها را مستند می کنید و دلیل انتخاب آنها برای استفاده از تجارت را ارزیابی  میکنید و در نهایت می توانید یک رابطه کلی بهتری ایجاد کرده و از این دانش برای اجرای استراتژی های برنده استفاده کنید.
درآینده اگر فرآیندهای یک فروش در نظر گرفته شود و آنها را ثبت نمایید می تواند توسط خریداران مستندسازی شده و به راحتی حفظ شود، که به طور گسترده پتانسیل ارزش کسب و کار شما را افزایش می دهد.

سخن پایانی

روش های زیادی وجود دارد که به کمک آنها می توانید ارزش کسب و کار خود را افزایش دهید اگر همیشه ارزش کسب و کار خود را در ذهن داشته باشید در حالی که سود فعلی کسب و کار خود را به دست می آورید می توانید در آینده احتمال موفقیت با سرمایه گذاران و خریداران را نیز افزایش دهید. به خاطر داشته باشید هر استراتژی برای هر کسب و کاری موثر و کاربردی نیست. برخی از گزینه های این مقاله برای موفقیت در مرحله رشد و شروع کسب و کار اجرایی می باشد و سایر موارد برای تقویت موقعیت کسب و کار های راه اندازی شده هستند. اما نکته کلیدی این است که اطمینان حاصل کنید در هر جایی که می توانید با اقدامات خود باعث افزایش ارزش کسب و کار خود شوید.

ارزش آفرینیکسب و کارسود آوریسرمایه گذاریجریان نقدینگی