چرا باید یک نرم افزار حسابداری داشته باشیم؟

چرا باید یک نرم افزار حسابداری داشته باشیم؟

شاید کمتر مجموعه ای را بتوان یافت که نرم افزار حسابداری یا سیستم حسابداری نداشته باشد و این یعنی وابستگی بالا به نرم افزار حسابداری و محاسبات روزانه و اهمیت سرمایه و مدیریت آن.

در سال های گذشته برای اینکه نرم افزار حسابداری را در یک مجموعه استقرار دهند کلی محاسبات مالی می کردند که آیا این نرم افزار حسابداری  برای این مجموعه کارایی لازم را دارد یا خیر، اما در دهه اخیر روال به این صورت شده است که قبل از اینکه مجموعه یا کسب و کار راه اندازی شود به فکر راه اندازی سیتم حسابداری آن می باشند و اولین نفری که در مجموعه استخدام می شود یک حسابدار است.

الان شرایط به گونه ای شده است که بیشتر محاسبات و کارهای مربوط به امور مالی را نرم افزارهای حسابداری انجام می دهند که این خود یک ویژگی بسیار مهم  می باشد که در ادامه توضیح داده می شود.

در روش حسابداری سنتی سیستم مالی یک شرکت یا موسسه توسط یک یا چند فرد به عنوان حسابدار انجام می شد به اینصورت که اسناد مالی را بر اساس وقایع مالی شرکت مانند خرید، فروش، تولید و چک های صادر شده یا دریافت شده و ...  توسط حسابداران به صورت دستی (سنتی) ثبت و بایگانی می شدند که علاوه بر زمانبر بودن خطاهای زیادی نیز در طول کار رخ می داد بخصوص در مواقعی که با حجم بالایی از این اسناد سر و کار داشتیم. همچنین دریافت گزارش از عملکرد مالی برای دوره های زمانی مختلف بسیار کار دشواری بود. اما به مرور زمان و با توجه به رشد سریع  صنعت کامپیوتر در حوزه های مختلف نرم افزارهای  مختلفی در زمینه مدیریت مالی و حسابداری ایجاد شدند. 

طراحی اولیه ی نرم افزارهای مالی و حسابداری ابتدا در اروپا اتفاق افتاد و سپس در شهر ها و کشور های دیگر گسترش و محبوبیت یافت. نرم افزارهای حسابداری به مرور زمان و با توجه به نیاز ها و کارایی های لازم پیشرفته تر شد و سیستمی بسیار مفید برای مدیریت حسابداری و مالی به وجود آورد که به طور دقیق تمام هزینه ها ، درآمد و سرمایه موجود را محاسبه ، ثبت و گزارش می کند.

یکی از موارد مهم در استفاده از نرم افزار حسابداری بر خلاف سیستم سنتی امنیت یا شفافیت در ثبت اسناد مالی می باشد که باعث جلوگیری از تخلف در ثبت اسناد و حذف و جایگزینی های عمدی اسناد خواهد شد. در بعضی از نرم افزار های حسابداری از جمله حسابینو تمامی کارهای انجام شده توسط هر کاربر به صورت اتوماتیک ثبت خواهد شد تا توسط مدیر سیستم اشتباهات احتمالی بررسی گردد.


نکته بسیار مهمی که به آن باید اشاره کرد بر خلاف تصور عموم به هیچ عنوان یک نرم افزار حسابداری را نمی توان جایگزین یک حسابدار زبده دانست، بلکه نرم افزار های حسابداری برای کمک به حسابداری جهت تسریع در ثبت اسناد مختلف مالی و دریافت گزارش های دقیق بر اساس وقایع ثبت شده دانست. که باعث صرفه جویی و در زمان و افزایش دقت و کیفیت کار خواهد شد.

یکی از مواردی که امروزه در انتخاب نرم افزار حسابداری بسیار حائز اهمیت می باشد، قابلیت ابری بودن یا آنلاین بود آن است، بر خلاف نرم افزار های نصبی بر روی سیستم عامل نیاز به سخت افزار خاصی برای اجرا ندارند. و به دلیل آنلاین بودن تمامی اطلاعات ثبت شده درون سرور های با امنیت بالا ذخیره خواهد شد و نگرانی ها برای حفاظت و امنیت سیستم ازخطرهای احتمالی درون سازمان را از بین خواهد برد.

همچنین در صورت طراحی بدون نقص می توان با استفاده از دستگاه های مختلف مانند کامپیوتر، لپ تاپ و گوشی های هوشمند به سیستم و ابزارهای آن دسترسی داشت.

مهمترین مزایای استفاده از یک برنامه حسابداری آنلاین:

  1. سرعت انجام کار
  2. افزایش دقت و کاهش خطاهای انسانی
  3. گزارش های دقیق و سریع
  4. امنیت اطلاعات ثبت شده
  5. در دسترس بودن اطلاعات و اسناد
  6. کاهش هزینه های امور حسابداری


مهمترین نکات در انتخاب یک برنامه حسابداری آنلاین:

  1. کابری آسان
  2. گزارش گیری بی نقص
  3. امنیت اطلاعات ثبت شده
  4. آموزش و پشتیبانی خوب
  5. یکپارچگی اطلاعات ثبت شده و امکان ارتباط با سایر نرم افزار های کسب و کار مانند نرم افزار های CRM
  6. بروز رسانی و در حال توسعه بودن
  7. قیمت و هزینه مناسب

نرم افزار آنلاین حسابینو یکی از نرم افزار های حسابداری و بازرگانی مناسب برای انواع کسب و کار ها می باشد که با ارائه ماژول های مختلف برای مدیریت کسب و کار برای توسعه و رونق کسب و کار شما تلاش خواهد کرد.

حسابینوحسابدارینرم افزارنرم افزار حسابداریمدیریتمدیریت کسب و کارحسابداری حسابینوCRMبازرگانیفروشخریدفاکتورحسابداری سنتیحسابداری مدرن