نکات کاربردی برای مدیریت کارمندان دورکار

نکات کاربردی برای مدیریت کارمندان دورکار

هنگامی که اکثر سازمانها برای اولین بار کار از راه دور را تجربه کردند تعداد زیادی از آنها تجربه چندانی در این زمینه نداشتند. با این نکات می توانید تجربه موفق تری در دورکاری کارکنان خود داشته باشید.

طبق آخرین نظر سنجی ها 90% مدیران منابع انسانی گفته اند حتی در صورت اتمام دوران کرونایی کارمندان مجاز به کار از راه دور هستند بیشتر سازمانها ماهها برای نحوه کار کردن از راه دور کارمندان خود تجربه های مختلفی را داشته اند که می توانند در آینده نیز از آن استفاده کنند.

نکات زیر می تواند تجربه دورکاری کارمندان شما را بهبود بخشد و البته رعایت بعضی از این نکات برای کارکنان حضوری نیز مفید خواهد بود.

1- مراقب علائم پریشانی کارمندان خود باشید

برای ارتباط با کارمندان خود و توجه به وظایف و کاری و البته نگرانی ها و چالش های آنها هم از مکالمه مستقیم و هم از مشاهدات غیر مستقیم استفاده کنید. از هر فرصتی استفاده کنید تا به کارمندان خود بگویید از آنها حمایت و مراقبت می کنید. برای تسهیل مکالمات منظم بین مدیران و کارمندان راهنمایی در مورد مدل های جایگزین کار سنتی، امنیت شغلی و چشم انداز آن، تاثیر آن بر کارکنان و تنش های احتمالی و ... را آماده نمایید.

2- تجهیزات موردنیاز را برای کارمندان خود فراهم کنید

مطمئن شوید که کارمندان از فناوری لازم برای موفقیت در کار خود برخودار هستند که ممکن است چیزی بیش از یک تلفن همراه و لپ تاپ باشد، به عنوان مثال اگر انتظار دارید کارمندان در جلسات جازی شرکت کنند آیا دوربین دارند؟
حتی اگر مجموعه کامل و پیشرفته از ابزارها و فناوری های لازم را در اختیار ندارید، کارمندان را به گونه ای مجهز کنید که هنگام دورکاری به طور موثر کار خود را انجام دهند و فقط به این بسنده نکنید که آنها نحوه کار با اینترنت و فضای مجازی را میدانند. آموزش های مرتبط و استفاده از برنامه های مدیریت کارکنان می تواند بسیار مفید و موثر باشد.
به کامندان یادآوری کنید که ارتباط مجازی متفاوت است و کامل نیست. اما همانند فضای کار حقیقی باید حرفه ای باشد و به دیگران احترام بگذارد. ممکن است ارتباطات مجازی برای برخی راحت نباشد و اثر کار آنها را کمتر کند. باید آنها را در مورد ارتباطات بی اثر راهنمایی کنید برای مثال اگر مشکلی در 5 ایمیل حل نشد ممکن است لازم باشد مکالمه مستقیم یا جلسه مجازی برگزار شود.

3- گفتگو ها را ارتقاء دهید

گفتگوی دو طرفه بین مدیران و کارمندان تضمین می کند که تلاش های ارتباطی به جای آسیب رساندن به تعامل کارمندان با سازمان کمک می کند، در بعضی از مسائل و تصمیمات مهم باعث درک و پذیرفتن آنها شود، ارتباط دو طرفه مدیران و کارمندان اطلاعات و دیدگاههای موردنیاز کارمندان را فراهم می کند و آنها را قادر می سازد تا احساسات منفی و مثبت خود را ابراز کرده و پردازش کنند و احساس کنترل بیشتری نسبت به کار خود داشته باشند.

4- به کارمندان خود  اعتماد کنید

بهترین کاری که می توانید در حال حاضر به عنوان مدیر انجام دهید این است که ناباوری خود را به حالت تعلیق در آورید و نهایت اطمینان را به کارمندان خود بدهید که آنها کار درست را انجام می دهند اگر کارفرمایان ساختار حمایتی ایجاد کنند، کارمندان نیز به درستی کار خود را نجام می دهند.
در طول مسیر کار مدیران ممکن است نگران و حتی نا امید شوند و دید مثبت خود را نسبت به کارمندان از دست بدهند اما مدیریت خرد را کنار بزارید زیرا باعث خستگی کارمندان خواهد شد. مشکلات را ثابت نکنید و همیشه رو به جلو حرکت کنید و تغییر ایجاد کنید، مانند برنامه ریزی های کوتاه مدت، تشویق کارکنان و ....

5- ارزشهای سازمانی را تقویت کنید

بسیاری از کارفرمایان موفق به طور فزاینده ای با کارمندان به عنوان سهامداران اصلی رفتار می کردند در طول دوران دورکاری شما می توانید به کارمندان نشان دهید که قصد دارید برای طولانی مدت به دنبال آنها باشید.
بسیاری از شرکت ها طی دوسال ساختن مجموعه ای از ارزش ها کرده اند که توصیف می کند آنها چقدر به کارمندان خود اهمیت می دهند و ساختن زندگی عالی و تجربیات کاری خوب برای کارمندهایشان برای آنها بسیار مهم است، اطمینان حاصل کنید که این ارزشها را با کارمندان خود تقویت کنید.
همچنین به الگوی رفتاری صحیح ادامه دهید و کارمندان را تشویق کنید رفتار های غیر اخلاقی را گزارش دهند و آن را مورد انتقاد قرار دهند. به کارمندان در مورد گزارش های سوء رفتار تذکر دهید و اقدامات تنبیهی را برای عدم رعایت قوانین برجسته کنید. این امر موجب بهبود رفاه کارکنان می شود، که تاثیر زیادی در امنیت روانی آنها دارد.

6- از اهداف برای ایجاد شفافیت در کار استفاده کنید

ممکن است هنگام تعریف شرح وظایف برای کارمندان اختلال و آشفتگی ایجاد شود و متوجه نشوند که کجا باید تمرکز داشته باشند، برای هر کارمند مشخص کنید که چه کاری باید انجام دهد. برای شفافیت بیشتر در کار برای فرآیند ها اهدافی در نظر بگیرید و سطح تعامل بیشتر را ایجاد کنید و با صبر و حوصله و به دقت به آنها جواب دهید.
یکی از مهمترین عوامل مشارکت در کارمندان مشارکت آنها در اهداف شرکت است. کارکنانی که از اهمیت شغل خود برای موفقیت سازمان احساس اطمینان می کنند نسب به امنیت شغلی خود اضطراب کمتری دارند و در نتیجه بهره وری بیشتری خواهند داشت.

7- بر خروجی ها تمرکز کنید نه فرآیندها

در چشم انداز دور کاری که بسیاری از مردم در خانه های خود مشغول کار و تعهدات خانوادگی هستند، کارمندان را قادر سازید که کارها را هر طور که راحت ترو اثر گذار تر می توانند انجام دهند.
جلسه تیمی ساعت 9 صبح ممکن است فراموش شود یا از برگزاری جلسات طولانی چشم پوشی کنید. جلسات را در زمان قابل قبول برنامه ریزی کنید و تا جایی که امکان دارد به ابزار های مجازی تکیه کنید ایجاد انعطاف پذیری تیم ها را قادر می سازد تا تکالیف خود را به روش خود انجام دهند.
به  عنوان یک مدیر باید از توجه به روند ها و شیوه های انجام کار جلوگیری کنید و توجه بیشتری به کارهای انجام شده داشته باشید و با تیم خود فقط در مورد آنچه باید انجام دهند صحبت کنید.
 

8- افزایش شناخت و اعتماد نسبت به کارکنان

شناخت موثر نه تنها به گیرنده انگیزه می دهد بلکه به عنوان یک سیگنال قوی برای سایر کارکنان از رفتار هایی که باید الگو برداری کنند شناخته خواهد شد. لازم نیست که حتما به صورت پولی از افراد شناخته شده سازمان خود تقدیر کنید، از تایید عمومی، نشانه های تقدیر، فرصت های توسعه و هدیه های کم هزینه می توانید استفاده کنید.
با توجه به کمبود تعاملات در محیط های دورکاری سعی کنید تکنیکها و روابط نظارت خود را با گزارشهای مستقیم بهبود بخشید. برای جمع آوری داده ها و یافتن زمینه های تشخیص از پالس های ساده برای پرسیدن سوالات خاص یا ردیابی خروجی استفاده کنید. با ملاقات های مجازی و پرسیدن اینکه چه موانعی برطرف شده اند و یا راهکار هایی که سایر همکاران به آنها کمک کرده اند می توانید عناصری را برای شناسایی، تشکر و به اشتراک گذاری دستاوردهای تیم ها و اعضای آنها شناسایی کنید.
 

9- نوآوری را تشویق کنید

هنگامی که کسب و کاری در یک سطح بالایی از عدم اطمینان قرار می گیرد مدیران و کارمندان به طور قابل ملاحظه ای از ریسک کردن در کار خود پرهیز می کنند و می ترسند که چیز جدیدی را امتحان کنند.
اما در چنین مواقعی است که نوآوری و ریسک پذیری برای مشارکت کارکنان  و موفقیت سازمان اهمیت پیدا می کند.
فرصت هایی را برای تقسیم موفقیت ها و ایمنی در برابر شکست های احتمالی فراهم کنید. محدوده فاصله اجتماعی به این معناست که وقتی کارمندان ریسک می کنند و می توانند در بهبود بهره وری خود موفق شوند، فقط چند ارتباط می تواند منجر به موفقیت شود.
دورکاریکارمندانکسب وکارتشویق کارینوآوری