نکات مهم و ضروری حسابداری کسب و کار های کوچک

نکات مهم و ضروری حسابداری کسب و کار های کوچک

معمولا در کسب و کار های کوچک ممکن است صاحبان مشاغل حسابداری و مدیریت مالی را در آخرین اولویت خود قرار دهند اما در صورت استفاده از الگوهای مناسب می تواند تجارت شما را برای موفقیت در مسیر بهتری قرار دهد

1- هزینه های شخصی و کاری خود را از هم جدا کنید.

اگر برای کسب و کار خود یک حساب جداگانه داشته باشید هنگام محاسبه هزینه های شغلی و شخصی زمان ارزشمند شما هدر نخواهد رفت. اگر از دارایی های شخصی خود برای کسب و کارتان هزینه می کنیم حتما به صورت کاملا واضح آن را مکتوب کنید یا در نرم افزار حسابدری خود ثبت نمایید.
همچنین در صورتی که یک شرکت یا واحد تجاری ثبتی دارید جدا نگاه داشتن حساب ها باعث می شود در هنگام رسیدگی به امور مالیاتی خود دچار مشکل نشوید و یا هزینه های تجاری خود را نیز کاهش دهید.
شما نمی توانید هزینه های شخصی خود را در اظهارنامه مالیات ثبت کنید در غیر اینصورت مشمول پرداخت جریمه خواهید شد، اگر از دارایی های شخصی خود مانند ملک، خودرو و ... برای مشاغلتان استفاده می کنید می توانید هزینه های آنها را با استفاده از قرار داده های معتبر در کسب و کار خود قید کنید.
به طور کلی جدا نگه داشتن هزینه های شغلی و شخصی در دراز مدت به شناسایی منابع هزینه و محدود کردن یا حذف منابع و افزایش درآمد کمک خواهد کرد.

2- پیگیری هرگونه هزینه

هرگونه هزینه ای را که انجام می دهید دسته بندی شده ثبت کنید و جریان نقدینگی خود را مدیریت کنید تا مطمئن شوید می توانید میزان کسر مالیات را به حداکثر برسانید. برای تمامی هزینه ها از کارت های مربوط به حساب تجاری خود استفاده کنید. برای ثبت هزینه ها می توانید از نرم افزار های حسابداری خود یا نرم افزار آنلاین حسابینو استفاده نمایید تا تمامی چک ها یا مبالغ پرداختی و فاکتور های هزینه شده را به صورت طبقه بندی شده ثبت نمایید. انتخاب نرم افزار کارآمد بر زمان ثبت هزینه ها و درآمد شما موثر خواهد بود.

3- ثبت دقیق درآمد

همانند هزینه ها تمامی درآمد های خود را دقیق و دسته بندی شده در برنامه حسابداری خود ثبت نمایید، که هم برای پرداخت مالیات خود دچار اشتباه و پرداخت جریمه نشوید و هم در مدیریت کسب و کار خود منابع درآمدی را شناسایی نمایید و با تمرکز بیشتر بر موارد ارزشمندتر کسب و کار خود را به سود دهی بیشتری برسانید. برای خود دوره های درآمدی تعریف نمایید و در آن دوره مبلغی که باید برای مالیات پرداخت نمایید را مشخص کنید تا در انتها هنگام محاسبه مالیات دچار انزجار نشوید اینگونه در دوره های مختلف هم سود واقعی خود را خواهید داشت هم اینکه برای آخر سال و پرداخت مالیات آمادگی کامل دارید.


4- یک حسابداری حرفه استخدام کنید حتی برای مدتی محدود

استخدام یک حسابدر حرفه حتی برای چند ساعت در هفته می تواند کمک بسیار زیادی برای کسب و کار شما باشد و تفاوت روش های مدیریت مالی شما را به شدت تغییر دهد. مثلا ثبت درآمد و هزینه ها یا تکمیل دفاتر مالیاتی و حتی برنامه ریزی استراتژیک مالی برای کسب و کار شما.
یک حسابداری حرفه ای سوابق مالی شما را به روز و منظم خواهد نگه خواهد داشت و با اطلاع از قوانین مالیاتی از هزینه های احتمالی برای کسر از مالیات و یا صرفه جویی و معافیت های مالیاتی شما را باخبر سازد. طبق گزارش های مالی و حسابدری صاحبان مشاغل کوچک بعد از استفاده از حسابدار حرفه ای در کسب و کار خود  ممکن است تا 320000 دلار در سال با افزایش درآمد مواجه شوند.
فقط مطمئن شوید وقتی یک حسابداری استخدام می کنید آنها با زبان ساده در مورد نکات مالی و مالیاتی با شما صحبت کنند تا آنها را درک کنید.


5- استفاده از نرم افزار حسابداری بی نقص و کاربردی

داشتن نرم افزار حسابداری برای هر کسب و کاری بسیار مفید و ابزاری عالی خواهد بود. شما می توانید بدون دانش حسابداری و مالیاتی تمامی هزینه ها و درآمد های خود را ثبت کنید و سپس گزارشات روزانه و ماهانه از آن ها رو داشته باشید البته هیچگاه یک نرم افزار حسابداری جایگزین یک حسابداری خبره نخواهد شد بلکه ابزاری برای پیشبرد سریعتر و دقیقتر گزارشات و وقایع مالی می باشد. در بعضی از نرم افزار ها شما می توانید به طور کنترل شده به افراد مختلف ازجمله حسابدار برای ثبت هزینه ها و درآمدها دسترسی بدهید. حسابینو یک برنامه آنلاین حسابداری می باشد که می توانید حساب های بانکی خود را تعریف نموده و تمام هزینه ها و درآمد های نقدی، واریز شده به حساب یا به صورت چک را برای آنها ثبت نمایید و سپس به صورت طبقه بندی شده گزارش های کاربردی را دریافت کنید. همچنین برای مشتریانتان فاکتور ها را ارسال کنید یا سر رسید چک های دریافتی و پرداختی را به شما اعلام کند و همچنین گزارش های مدیریتی مانند پرفروش ترین محصولات یا مشتریان با بیشترین خرید و رهگیری نمایید تا در مورد اهداف تجارت خود تصمیمات بهتری اتخاذ نمایید.

6- دفاتر مالی خود را به روز کنید

حتما در زمان های مشخص شده دفاتر مالی خود را به روز نگهدارید تا در فصل های مالیاتی با حجم زیادی از کارهای انجام نشده مواجه نشوید، با ثبت به موقع هزینه ها و درآمد های خود در نرم افزار حسابینو می توانید همزمان دفاتر خود را نیز در گزارشات مشاهده نمایید. و وقت خود را بیشتر برای کسب سود و توسعه تجارت خود بگذارید تا آماده سازی دفاتر مالی و گزارشات مالیاتی و حسابداری.

7- برای سال های آینده پیش بینی مالی انجام دهید

حتی اگر تجارت شما امروز از نظر اقتصادی و سود دهی بسیار خوب است، اما اطمینان حاصل کنید که همه چیز بعد نیز به خوبی پیش می رود با استفاده از پیش بینی ها و گزارش های مالی خود مانند تجزیه و تحلیل هزینه ها و درآمد ها  یا صورت سود و زیان خود سال های آینده خود و حتی 2 یا 3 سال آینده را تخمین بزنید این پیش بینی ها به شما کمک می کند که روی کدام بخش های سود ده کار کنید یا هزینه ها را کنترل کنید و حتی در صورت نیاز وام ها کمکی دریافت کنید تا کسب و کار خود را گسترش دهید.
پیش بینی ها باید کاملا حرفه انجام شود مثلا میزان تورم سال های آینده را در نظر بگیرید، درصدی که به قیمت محصولات خود می خواهید اضافه کنید و یا مشتریان شما در سال های آینده چه میزان ممکن است افزایش یا کاهش داشته باشند و ...


امور مالی ستون فقرات هر تجارتی است، بنابر این رعایت این نکات و ترفند های حسابداری برای مشاغل کوچک که تازه تاسیس شده اند برای موفقیت بسیار ضروری می باشد. اگر حسابدار ندارید حتما به دنبال آن باشید و از یک فرد توانمند در این زمینه کمک بخواهید و در کنار آن از نرم افزار حسابداری کاربردی استفاده کنید، حسابینو یک نرم افزار حسابداری آنلاین می باشد که با کمترین هزینه و بدون دانش حسابداری می توانید تمامی رویدادهای مالی خود را ثبت نمایید و گزارشات حرفه مدیریتی و مالیاتی را از آن استخراج نمایید، همچنین همیشه و در هر مکانی به آن دسترسی خواهید داشت و نگرانی بابت نگهداری سیستمی، ارتقاء سخت افزار و ... نیز ندارید.


حسابداریحسابدارنرم افزار حسابداریحسابینوکسب و کارمالیات