سلامت روان در محیط کار

سلامت روان در محیط کار

نظرسنجی های منابع انسانی در سراسر جهان نشان میدهد که در سال 2022 شرکت ها به طور جدی با تمرکز بر رفاه و سلامت روان کارکنان برای جذب و حفظ استعدادهای برتر اقدام می کنند.

طبق گفته یکی از اساتید دانشگاه که به مطالعه سلامت روانی و بهزیستی در سازمان ها می پردازد: «این بیماری همه گیر چیزهای زیادی را  برای همیشه در مورد رابطه بین افراد و دیدگاه آنها نسبت به  شغل تغییر داد که ارتباط تنگاتنگی با رابطه استرس شغلی و سلامت روان دارد. کارفرمایان به دنبال راه هایی برای جذب و حفظ کارمندان خوب هستند.»
 در سال 2022، انتظار می‌رود که شرکت‌ها با هدف تقویت روحیه، مشارکت و حفظ نیروی کار، گزینه‌های گسترده‌تری را در اختیار کارمندان قرار دهند و بر نحوه کارشان کنترل داشته باشند. در طول دو سال گذشته، هم کارفرمایان و هم کارمندان  متوجه اهمیت کار انعطاف‌پذیر شدند که در آن تعادل بین زندگی و کار برقرار است.
طبق نتایج نظرسنجی که در ماه ژانویه توسط شرکت مشاوره منتشر شد، مانند دو سال گذشته کارفرمایان استرس و فرسودگی شغلی را به عنوان یک تهدید بزرگ برای نیروهای کار خود شناسایی کردند.
رجینا ایرکه، مدیر ارشد بهداشت و مزایای WTW گفت: «از آنجایی که سطح استرس و فرسودگی شغلی در بحبوحه همه‌گیری مداوم در حال افزایش است، کارفرمایان سلامت کلی کارکنان خود را در صدر فهرست خود قرار می‌دهند. "سازمان هایی که به طور موثر تغییرات محسوس ایجاد میکنند، سازمان هایی هستند که یک استراتژی جامع ایجاد می کنند که از تمام جنبه های رفاه کارکنان خود پشتیبانی می کند. همچنین بیان این استراتژی برای کارکنان، آموزش مدیران و سنجش اثربخشی آن مهم است."
این نظرسنجی دو اقدام اصلی را که پاسخ دهندگان برنامه ریزی کرده بودند در سال 2022 برای بهبود رفاه کارکنان در هر یک از چهار دسته زیر انجام دهند، شناسایی کرد:
سلامت عاطفی، سلامت فیزیکی، رفاه مالی، رفاه اجتماعی



در ادامه نکاتی در ارتباط با ارتقاء سلامت روان در محیط کار ذکر شده است :

1- افزایش آموزش بهداشت روان در هر سطحی

 مدیریت پیشگیرانه سلامت روانی کارکنان از طریق آموزش به‌عنوان فوری‌ترین ابتکار سلامت روان سال 2022 است که به طور یکسان برای مدیران، رهبران و کارمندان بسیار حائز اهمیت و دارای اولویت تجاری است. انتظار می رود شرکت های بیشتری فرصت های آموزشی و توسعه مرتبط با سلامت روان را به نیروی کار خود ارائه دهند.


2- مدیران آگاه از سلامت روان

مدیران  ارشد باید آگاهی از سلامت روان خود را بهبود بخشند. با توجه به اولویت آموزش سلامت کارکنان، واضح است که خود مدیران قبل از ایجاد تغییرات فرهنگی، باید برای افزایش سطح آگاهی خود آموزش ببینند. برخی تصور می‌کنند که سلامت کارکنان به منابع انسانی مربوط نیست، اما آنها با سرمایه‌گذاری، آموزش و برنامه‌ریزی مناسب می‌توانند به حفظ محیط کار ایمن کمک کنند. در این شرایط می‌توان از کارمندان یک شرکت انتظار تعهد کاری، پیشرفت و موفقیت‌های دوجانبه داشت.


3- ایجاد مراکز همیار کارکنان در محیط های کاری

اولویت و اهمیت کارمندان بخش هایی که به رفاه و سلامت روان  کارکنان توجه میکنند اولویت استراتژیک سال 2022 است. در این بخش کارکنانی هستند که به عنوان بخشی از ابتکارات رفاهی شرکت بر بهبود رفاه همکاران خود تمرکز می کنند. تا بین زندگی و کار افراد تعادل  برقرار باشد یکی از نقش های اصلی بخش رفاهیا همیار کنان، برقراری ارتباط با کارمندان در مورد سلامت روحی و جسمی، و راهنمایی برای کسانی است که به حمایت بیشتر نیاز دارند.


4- اهمیت مراقبت  های حضوری و غیر حضوری

مشکلات مدرن نیازمند راه حل های مدرن و ترکیبی هستند. همانطور که دور کاری افزایش یافته است، امروزه کارمندان دور کار با مشکل عدم تعامل با سایر اعضای شرکت و تیم خود روبرو هستند که بر سلامت روان آنها تاثیر گذار خواهد بود. پس به تبع آن خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین نیز باید توسعه یابد.
پل رولکه، مدیر خدمات اعضا در The Alliance به کارفرمایان توصیه کرد که شبکه ها و مزایای سلامتی خود را بررسی کنند تا اطمینان حاصل شود که کارکنانشان به منابع سلامت روان دسترسی دارند. او در وب سایت The Alliance نوشت: "و اگر آنها در مورد استفاده کارکنان خود از این منابع جدی هستند، مقرون به صرفه بودن به همان اندازه مهم است؛ اطمینان حاصل کنید که برنامه سلامت شما دسترسی گسترده ای به ارائه دهندگان سلامت روان در شبکه ارائه می دهد." حذف یا کاهش هزینه های مشارکت برای مشاوره سلامت روان کارمندان و برخی داروهای تجویزی نیز دسترسی به مراقبت های بهداشت روانی را تا حد زیادی بهبود می بخشد.


5- آموزش جهت از بین بردن برچسب بیماری روانی

ترویج «مکالمه صادقانه و باز در مورد سلامت روان» به عنوان مهم‌ترین مسئله رفاه در محل کار در سال 2022 در صدر جدول قرار می گیرد.
همانطور که شیوع و شدت چالش‌های سلامت روان از زمان شروع همه‌گیری افزایش یافته است، نیاز به مبارزه با برچسب بیماری‌های روانی در کارمندان نیز افزایش یافته است. برچسب  مرتبط با سلامت روان مانعی رایج برای مراقبت است و عدم درمان آن می‌تواند به معنای عواقب بزرگ‌تری برای کارکنانی باشد که با این شرایط جدی سروکار دارند.

رفاه کارکنانسلامت روانمحیط کارکیفیت کار