رمز ارزها یا کریپتوکارنسی و انواع آنها

رمز ارزها یا کریپتوکارنسی و انواع آنها

بیشتر افراد جامعه در گذشته برای سرمایه گذاری و به دست آوردن سود، به بازار بورس و سهام گرایش داشتند. اما با روی کار آمدن رمزارز، شاهد توجه و سرمایه گذاری روی آنها هستیم.

رمزارز (کریپتوکارنسی) چیست؟

ارزهای دیجیتال به هر گونه دارایی گفته می­ شود که ماهیت فیزیکی ندارد؛ به صورت الکترونیکی وجود دارد و برای استفاده از آن به اینترنت نیاز است. برخی از ارزهای دیجیتال، توسط دولت­ ها و سازمان ­ها، کنترل و صادر می­ شوند (ارز دیجیتال کنترل شده مانند وب مانی و پی پال)، اما برخی دیگر، کنترل نشده هستند و هیچ دولت و سازمانی نمی­ تواند آنها را دستکاری و کنترل کند. به این نوع از ارزها، کریپتوکارنسی یا رمزارز گفته می­ شود که جهت تضمین امنیت معاملات از رمزنگاری استفاده می کند (ارز دیجیتال کنترل نشده مانند بیت کوین).

رمزارزها نوعی ارز دیجیتال محسوب می شوند. در واقع، رمزارزها پول­ های مجازی غیرمتمرکزی هستند که از علم رمزنگاری برای برقراری امنیت معاملات استفاده می کنند. مهم­ترین ویژگی ­های رمزارزها این است که:

1- اکثر رمزارزها غیرمتمرکز هستند.

2- به دلیل استفاده از علم رمزنگاری، رمزارزها دارای امنیت بالایی هستند.

3- رمزارزها غیرقابل هک و نفوذ هستند.

رمزارزها را می­ توان بدون دخالت هر گونه نهاد یا موسسه ای به صورت مستقیم در اینترنت بدون نیاز به داشتن حساب­ بانکی، خرید و فروش کرد. قوانین خرید و فروش رمزارزها در کشورهای مختلف جهان یکسان نیست. در ایران خرید و فروش رمزارزها هیچ منع قانونی ندارد و افراد می توانند معامله رمزارزها را انجام دهند.

تفاوت رمزارز و پول معمولی

تفاوت های زیادی بین رمزارز و پول معمولی وجود دارد که در ادامه، برخی از این تفاوت ها را با هم بررسی می کنیم:

  1. ماهیت وجودی: رمزارز ماهیت فیزیکی ندارد و یک رشته کد است که بر روی شبکه بلاکچین ثبت می­‌شود، اما پول­ معمولی مانند ریال، ماهیت فیزیکی دارد.
  2.  پشتوانه: در گذشته، پشتوانه پول­ های کاغذی مانند دلار، طلای موجود در خزانه دولت­ ها بود. اما امروزه دلار هم دیگر پشتوانه ­ای ندارد و ارز فیات یا پول بی پشتوانه اعلام شده است. از این رو، می توان گفت که کریپتوکارنسی ها نیز مانند پول های کاغذی، پشتوانه ی مشخصی ندارند. پشتوانه کریپتوکارنسی، تقاضا، پذیرش و اعتماد مردم به شبکه است.
  3. واسطه: استفاده از رمزارز نیاز به واسطه ندارد و شبکه بر اساس سیستم همتا به همتا (P2P) کار می­‌کند. در این سیستم هر شخصی بدون واسطه، می ­تواند ارزهای خود را به شخص دیگری ارسال کند. اما جهت استفاده از پول ­های کاغذی، کاربران به واسطه­ هایی مانند بانک­ نیاز دارند.
  4. برگشت­ ناپذیری: اگر در هنگام نقل و انتقال رمزارز مشکلی رخ دهد و رمزارز به آدرس اشتباهی فرستاده شود، امکان برگشت ارز وجود ندارد (تراکنش­ رمزارزها برگشت­‌ناپذیر است). اما برای پول­ های کاغذی با پیگیری­ های لازم، امکان برگشت پول وجود دارد.

تفاوت رمزارز و ارز دیجیتال

واحد ارز دیجیتال یک مفهوم گسترده است که به نوبه خود شامل رمزارز هم می ­شود. در واقع، واحد ارز دیجیتال گروه بزرگی از هر گونه دارایی پولی است که به صورت دیجیتالی وجود دارد.

ارز دیجیتال می­ تواند کنترل شده یا کنترل نشده باشد. بانک مرکزی یک کشور می ­تواند یک شکل دیجیتالی از اسکناس­ های ارزی خود را صادر و آن را کنترل کند. اما رمزارزی مانند بیت کوین، تحت کنترل هیچ دولت یا شخصی نیست و برای امنیت معاملات خود از علم رمزنگاری استفاده می کند.

ارزهای دیجیتال به دو دسته ی ارزهای متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می شوند. ارز هایی مانند بیت کوین و اتریوم در دسته ی رمزارزهای غیرمتمرکز قرار دارد. رمزارزهای غیرمتمرکز از طریق شبکه های اختصاصی در اختیار عموم مردم قرار می گیرد. معروف ترین نوع شبکه رمزارزها، شبکه بلاکچین است.


در ادامه به معرفی 7 رمزارز معروف می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد 100 رمزارز برتر برای سرمایه گذاری براساس حجم بازار، می توانید به سایت coinmarketcap مراجعه کنید.

1. رمزارز بیت کوین

شاید کمتر کسی باشد که نام بیت کوین را به عنوان بهترین رمزارز نشنیده باشد. بیت کوین با نماد اختصاری BTC اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده بر پایه فناوری بلاکچین است که در سال 2008 توسط “ساتوشی ناکاموتو” معرفی و در سال 2009 اولین بیت کوین ایجاد شد.

نکته بسیار جالب در مورد ساتوشی ناکاموتو، افسانه­ ای بودن آن است. زیرا هیچ اطلاعاتی در مورد بیوگرافی او در دسترس نیست.

اگرچه تا به امروز گمانه زنی های بسیار زیادی در مورد هویت اصلی او انجام شده است اما در واقعیت، هیچ کسی نمی ­داند ساتوشی ناکاموتو اسم مستعار چه کسی است؟

2- رمزارز اتریوم

در حال حاضر، بهترین رمزارز پس از بیت کوین، اتریوم با نماد اختصاری ETH است. اتریوم که بر پایه فناوری بلاکچین کار می کند، تنها چهار سال پس از بیت کوین توسط یک جوان برنامه نویس به نام “ویتالیک بوترین” به وجود آمد.

در چند سال اخیر، به دلیل پیشرفت چشم­گیر اتریوم، افراد بسیار زیادی به استخراج اتریوم روی آورده­ اند. نحوه خرید و فروش اتریوم مانند خرید و فروش بیت کوین است.

با توجه به این که امکان دسترسی ایرانیان به بازارهای خارجی با مشکلات بسیار زیادی روبرو است، می توانید از صرافی­ های آنلاین معتبر در ایران برای خرید و فروش اتریوم و سایر رمزارزها استفاده کنید.

3- رمزارز ریپل

رمزارز ریپل با نام اختصاری XRP در سال 2012 توسط جید مک کالب و کریس لارسن (Chris Larsen &  Jed McCaleb) ساخته شده است. این رمزارز در حال حاضر یک شبکه پرداخت جهانی است که پرداخت های بین المللی فوری، دقیق و کم هزینه ای را ارائه می دهد. هدف ریپل در درجه اول، کمک به هموار کردن این بخش با استفاده از تسهیل پرداخت های جهانی بوده است.

روش ساخت رپیل منحصربه‌فرد است و نیازی به استخراج ندارد. بنابراین، استفاده از توان محاسباتی را کاهش داده و تاخیر شبکه را به حداقل می رساند.

4- رمزارز بیت کوین کش

در سال 2017 در مسائلی مانند مقیاس گذاری در جامعه رمزارزها اختلاف نظر به وجود آمد. این اختلاف نظر در نهایت منجر به ایجاد شکاف و به وجود آمدن بیت کوین کش شد. زمانی که جناح های مختلف نتوانند به توافق برسند که یک رمزارز تقسیم شود، در این حالت، با تغییر در اصل کد رمزارز، ارز جدیدی حاصل می شود.

بیت کوین کش با نام اختصاری BCH شاخه ای از بیت کوین است که در نتیجه به روزرسانی بیت کوین و با هدف برطرف کردن یکسری از مشکلات بیت کوین ایجاد شد. این ارز کاملاً متفاوت از بیت کوین است؛ یکی از تفاوت های آن، افزایش در حجم بلاک هاست. حجم بلاک ها در بیت کوین 1 مگابایت و در بیت کوین کش 8 مگابایت است. این افزایش اندازه بلوک ها، سرعت انجام معاملات را بیشتر و زمان آن را کمتر می کند. بیت کوین کش نیز مانند بیت کوین دارای 21 میلیون واحد است و الگوریتم استخراج آن مشابه بیت کوین است.

5- رمزارز تتر

رمزارز تتر با نماد اختصاری USDT یک ارز پایدار بر پایه ارز فیات (پول بدون پشتوانه) و مبتنی بر بلاکچین است. رمزارز تتر به دلیل پشتیبانی توسط دلار آمریکا، استیبل کوین (سکه یا ارز دیجیتال پایدار) نامیده می­ شود. این رمزارز در سال 2015 توسط رئال کوین راه اندازی شد. هدف اصلی تتر، سرعت بخشی به انتقال ارزها است.

6- رمز ارز لایت کوین

رمزارز لایت کوین با نماد اختصاری LTC یک رمزارز مبتنی بر بلاکچین است که انتقال آن بدون نظارت مستقیم هیچ گونه نهاد و یا ارگان دولتی به صورت غیرمتمرکز انجام می ­شود. لایت کوین توسط “چارلی لی” در 7 اکتبر سال 2011 ایجاد شد.

ویژ­گی های لایت کوین بسیار شبیه به بیت کوین است اما تنها تفاوت اصلی این دو رمزارز، در نرخ تولید بلاک است. لایت کوین نسبت به بیت کوین دارای نرخ تولید سریع تری است. از این رو، تراکنش­ های لایت کوین نیز در مدت زمان کوتاه تری تایید می ­شود.

خرید و فروش لایت کوین مانند خرید و فروش سایر رمزارزها است.

7- رمزارز دش

ارز دیجیتال دش با نام اختصاری Dash در سال 2014 توسط ایوان دوفیلد (Evan Duffielde) ساخته شد. دش به گونه ای طراحی شده است که در کل دارای 18 میلیون سکه است. الگوریتم مورد استفاده در استخراج ارز دیجیتال دش، الگوریتم اثبات کار است.

صحبت پایانی

سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلندمدت در زمینه رمزارزها را می توان یکی از روش های مناسب برای سرمایه گذاری دانست. می توان از بین شبکه های مختلف رمزارزها، آن شبکه ارزی که دارای پتانسیل بیشتری برای سودآوری است را انتخاب کرد. ولی نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که برای یک سرمایه گذاری مناسب، بهتر است که تمام سرمایه خود را روی یک رمزارز خاص متمرکز نکنید. سعی کنید سرمایه خودتان را تقسیم و در بخش های مختلفی سرمایه گذاری کنید.

البته باید این موضوع را در نظر گرفت که رمزارزها نیز ریسک های مربوط به خود را دارند و راهی برای یک شبه پولدار شدن نیستند. توصیه می شود قبل از انتخاب هر نوع رمزارزی برای سرمایه گذاری، تحقیقات کاملی را در مورد آن رمزارز انجام دهید.

منبع: آپارات ، والکس

رمز ارزکریپتوکارنسیبیت کوینلایت کویناتریومسرمایه گذاری