برنامه ریزی به روش بولت ژورنال

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال

بولت ژورنال بهترین روش برنامه ریزی است که در شکل اولیه‌اش بسیار ساده اما بی‌نهایت انعطاف پذیر بوده و متناسب با نیازها و سبک زندگی هر فرد شخصی سازی می شود

بولت ژورنال: پیگیری گذشته ساماندهی حال ، طراحی آینده

اگر به هر فروشگاه لوازم تحریر بروید، انواع مختلف دفتر برنامه‌ریزی و سررسید خواهید دید. اما مهم نیست که هر چه تلاش می کنم، هیچ چیز به اندازه یک دفتر ساده که به روش بولت ژورنال برنامه ریزی شده کارایی ندارد.

این راهنمای جامع برای تنظیم بولت ژورنال را بخوانید. به شما یاد خواهد داد که چگونه این کار را تنها در 5 مرحله ساده انجام دهید.

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال یک روش برنامه ریزی و بهره وری است که توسط رایدر کارول ایجاد شده است و به شما کمک می کند تا افکار و وظایف خود را سازماندهی کنید و عمداً امور خود را برنامه ریزی کنید.

در اینجا با دو موضوع مهم سیستم و عملکرد آشنا میشوید،که سیستم دفتر ساده شما را به ابزار ساماندهی تبدیل کنید و عملکرد باعث میشود یک زندگی هدفمند بسازید این کار کمک میکند شما با کار کمتر دستاوردهای بیشتری داشته باشید برای اینکار الویت های زندگی خود را تشخیص و روی آن ها تمرکز کنید این کار باید 3 مولفه بهره وری ،ذهن آگاهی وقصدآگاهی را با هم داشته باشید.

بهره وری: یعنی در شرایط بحرانی و سخت ذهن خود را ازحواس پرتی دور کرده و کار با الویت را انجام میدهید

ذهن آگاهی: در هر لحظه در بالاترین سطح آگاهی بوده و بداینیم کجا هستیم و چه میخواهیم و انجام این کار در این لحظه مار چقدر به هدف اصلیمان نزدیک میکند. 

قصدآگاهی: جایگاه واقعی خود را در زندگی پیدا کرده و خواسته های واقعی خود آگاه باشیم تا برای رسیدن به آنها تلاش کنیم

شروع :

بیشتر افراد به خاطر ترس از شکست اصلا شروع نمیکنند ذهن خود را از افکار اضافی خالی کنید برای خود چشم انداز انتخاب کنید تا وقتی تصمیمات در ذهن شما هستند سریع ناپدید میشوند نوشتن به شما قدرت انتقال افکار از اعماق ذهن به کاغذ را میدهد،تا درست در مقابل چشمتان باشد با این روش ذهن خود را خالی کنید و هدایت هواپیمای زندگی خود را به دست میگیرید .

اگر همواره تصمیمات اشتباه میگیرید باید به اعماق ذهن خود رجوع کرده و درگیری ها و مشکلات حل نشده را به حداقل برسانید برای پی بردن به معنای زندگی باید به همه چراهای زندگی بپردازید برای مثال چرا مدیرتان یا شریک زندگیتان رفتار بدی با شما دارد ؟ 

برای پی بردن به معنای زندگی باید بدانیم چه چیزی شما را خوشحال میکند چه چیز خوشحالی کاذب است ،خوشبختی با در کنارهم قراردادن اعمال و رفتار مان حاصل میشود روش های جدید را امتحان کنید و با خطر کردن به دنبال خوشحالی درونی باشید .هر چقدر آگاهی  بالاتر باشد متوجه استعدادها و توانایی های خود میشویدکه به بهترین شکل از آن استفاده کنید.

تعیین هدف :
اهداف خود را آگاهانه انتخاب کنید اهداف باید الهامات و احساساتی که دوست دارید ارتباط داشته باشند باید اهداف و افکار روی کاغذ آورده وآنها را به اهداف بلندمدت و کوتاه مدت تبدیل کنید و میتوانید از تمرین 1-2-3-4-5 استفاده کنید هدف 5 سال بعد،هدف 4 ماه بعد ، هدف 3 هفته بعد ،هدف 2 روز بعد و 1 همان هدفی که یک روزه باید به آن برسید .
برای رسیدن به هدف این سه مرحله را دنبال کنید : 1.شروع و عبور از موانع 2.تعیین دقیق و بدون ابهام وظایف 3. تعیین زمان مشخص 

برای اینکه تصمیم درستی بگیریم و هدف درستی انتخاب کنیم باید از زمان و انرژی خود نهایت استفاده را ببرید.
اطلاعات زیر را به صورت افقی در سه ستون در یک برگه بنویسید:
ستون اول :کار فعلی که مشغول آن هستید
ستون دوم : هر چیزی که باید روی آن خوب کار کنید 
ستون سوم :چیزهایی که علاقه دارید روی آن کار کنید هر موردی که به ذهنتان میرسد بنویسید.
حال از خود راجع به مواردی که نوشتید 3 سوال بپرسید:
1. برایتان اهمیت دارد ؟ برای خودتان مهم است یا دیگران ؟
2.آیا ضروری هستند 
3. اگر به آنها اهمیت ندهید آیا عواقب ترسناکی دارد؟
اگر جواب سوالها منفی بود باید آن کار را کنار بگذارید و اگر مثبت بود سریع باید آنها را عملی کنید.
باید تکلیف علاقه مندهی ها را هم مشخص کنید 

راهنمای تنظیم دفتر برنامه ریزی به روش بولت ژورنال 

در دفتر خود، می‌توانید وظایف، رویدادها و یادداشت‌ها را در جملات کوتاه ثبت کنید.
شما می توانید به سرعت افکار و وظایف را همانطور که در طول روز برای شما پیش می آید به تصویر بکشید. نکته این است که ایده ها را از ذهن خود خارج کنید و روی کاغذ بیاورید. به این ترتیب، می توانید آرامش داشته باشید و نگران نباشید که چیزهایی را فراموش خواهید کرد.
تنها چیزی که برای شروع نیاز دارید مقداری کاغذ و خودکار است. بعداً، اگر دوست داشتید، ممکن است بخواهید از نشانگرها، هایلایت ها و برچسب ها نیز استفاده کنید - اما تنها چیزی که واقعاً نیاز دارید یک دفترچه یادداشت و خودکار است. سپس، صفحات اول را می‌سازید: صفحات فهرست،  آینده نگار، گزارش ماهانه و گزارش روزانه. بیایید شروع کنیم!

مرحله 1: لوازم مورد نیاز
همانطور که قبلاً در مورد آن صحبت کردم، تنها چیزی که برای شروع یک بولت ژورنال نیاز دارید یک دفترچه یادداشت و یک خودکار است. خودشه. می‌توانید از یک سررسید قدیمی، یا یک دفتر یادداشت ترکیبی نیمه استفاده شده استفاده کنید. بعدها میتوانید آن را تغییر دهید ولی برای شروع خیلی سخت نگیرید.

مرحله 2: ایجاد صفحات فهرست 
صفحه فهرست ستون فقرات تنظیم برنامه ریزی بولت ژورنال بسیار  حائز اهمیت بوده و همچنین اولین چیزی که در دفتر ثبت میشود.
 فهرست یک راه سریع و آسان برای سازماندهی محتویات دفتر برنامه ریزی شما است و فواید بسیاری دارد 1. شناسایی محتوا 2. تشخیص هدف 3. تعیین دستور کار و تمرکز بر آن
مهمترین چیزهایی که باید بنویسد:
1.اموری که وظایف شما هستند 2. تجارب روزانه که ارزشمند هستند 3. اطلاعاتی که به هیچ عنوان نباید فراموش شوند.
برای هر موضوعی که با آن سر وکار دارید مجموعه ای مخصوص طراحی کنید مثال برای یک مادر شاغل وظایف مربوط به نقش مادری و مربوط به کودک در مجموعه کودک من قرار میگیرد. 
در اصل شما باید مجموعه ها را طبق وظایف خود در نقش هایی که در زندگی دارید به عنوان مثال مدیر عامل یک شرکت ، پدر خانواده ، همسر ، دانشجو دسته بندی نمایید.
پیشنهاد میکنم که حتما مجموعه ای به نام شکرگزاری در دفتر خود ایجادکرده و در فهرست بیاورید، روز خود را مرور کرده و برای هر دستاوردی حتی  کوچک شکرگزاری کنید. شکرگزاری وضعیت جسمی و روحی را بهبود داده و باعث میشود از هر چیزی لذت ببرید و بهره وری را بالا میبرد.
هر اقدامی هر چند کوچک میتواند زندگی شما را تغییر دهد.
مجموعه ای به نام نقص هم اضافه کنید و هر موضوعی که آزارتان میدهد بنویسید این موضوع کمک میکند تا بپذیرید که نقص ها و شکست ها وجود دارد و با وجو آنها شما میتوانید کار خود را پیش ببرید.
ژاپنی ها معتقدند نقص، زیبایی هر چیز را دوچندان میکند.

مرحله 3: تنظیم صفحه آینده نگار
صفحه آینده نگار مجموعه ای از تمام رویدادهایی است که در آینده رخ می دهد. در ابتدایی‌ترین شکل خود، یک تقویم ساده و فهرست‌وار است. این صفحه برای ثبت تعطیلات، تولدها، جلسات ،تاریخ واکسن ، چکاپ و سایر تاریخ های مهم آینده استفاده کنید. این یک راهنمای مرجع خواهد بود که هنگام برنامه ریزی گزارش های ماهانه و روزانه خود به آن مراجعه خواهید کرد.
بالای صفحه عنوان "آینده نگار " را نوشته و صفحه را شماره‌گذاری کنید و آن را به فهرست خود اضافه کنید. میتوانید چند صفحه برای اینکار اختصاص دهید.صفحات را به تعداد ماه هایی که نیاز دارید تقسیم کنید. 
هر رویداد مهم آینده، ضرب‌الاجل‌ها، اهداف یا تاریخ‌های آزمون را به این مجموعه اضافه کنید. به یاد داشته باشید، اینها وظایف نیستند، بلکه رویدادهای مهم، ضرب الاجل های مهم یا تاریخ های دیگری هستند که باید به خاطر بسپارید. برای مثال برای یک حسابدار آخرین مهلت  ثبت گزارشات فصلی و یا یک مادر تاریخ واکسن نوزاد و یا یک برناه نویس جزییات پروژه 3 ماه آینده در این قسمت یادداشت میشود.

مرحله 4: تنظیم گزارش ماهانه یا ماه نگار
گزارش ماهانه یک یا دو صفحه است که به شما کمک می کند ماه خود را سازماندهی کنید.
برای تنظیم گزارش ماهانه، به یک صفحه خالی باز کنید، ماه را در بالای صفحه بنویسید، صفحه را شماره گذاری کنید و آن را به فهرست خود اضافه کنید.
برخی از افراد یک چیدمان ماهانه دو صفحه‌ای ایجاد می‌کنند که شامل یک تقویم در صفحه سمت چپ و یک لیست وظایف مربوطه در صفحه سمت راست است. این یک راه عالی برای سازماندهی وظایف در مقابل قرار ملاقات ها است. اگر داشتن یک لیست وظایف ماهانه برای سبک زندگی شما منطقی است، این صفحه را بلافاصله بعد از گزارش ماهانه خود اضافه کنید.
قرارها، جلسات و رویدادهای این ماه را در گزارش ماهانه یادداشت کنید. و اگر دوست دارید، وظایف این ماه را در فهرست وظایف ماهانه وارد کنید.

مرحله 5: تنظیم امور روزانه یا روزنگار
گزارش های روزانه قلب و روح سیستم بولت ژورنال هستند. خلاصه رویدادهای روزانه چه مثبت و چه منفی را یادداشت کنید این موضوع باعث میشود به آرامش برسید.
برای تنظیم گزارش روزانه، به صفحه خالی باز کنید، تاریخ را در بالای صفحه بنویسید و صفحه را شماره گذاری کنید. 
سپس، وظایف، رویدادها و یادداشت های روز خود را به لیست خود اضافه کنید. می‌توانید آن‌ها را هر زمان که به ذهنتان می‌رسد اضافه کنید
همانطور که در طول روز می‌روید، می‌توانید موارد را به‌عنوان کامل علامت‌گذاری کنید. اگر همه کارهای روزانه خود را کامل نکردید، اشکالی ندارد! گزارش روزانه خود را مرور کنید، تا بدانید کدام وظایف ناقص بوده و آنها را به روز بعد منتقل کنید. در صورت تمایل می توانید موارد ناقص را به عنوان "لغو" یا "مهاجرت" علامت گذاری کنید.

نمادها یا نشانه ها
بسیاری از بولت ژورنال‌ها از نمادها - یا علامت های مختلف برای نشان دادن انواع مختلف ورودی‌ها استفاده می‌کنند. نشانگرها به شما این امکان را می دهند که به دفتر برنامه ریزی خود خود نگاهی بیندازید تا به سرعت آنچه را که به دنبال آن هستید بیابید. 
بولت ژورنال نیاز به نظم دارد اما در هر چیزی اعتدال داشته باشید نظم زیادی هم باعث حواس پرتی مشود.
باید از نشانه ها درست و به جا استفاده کنید تا مطلب مهم سریع تر از سایر مطالب دیده شود 
توصیه برای مبتدیان این است که 1.بسیار ساده شروع کنید2. فقط برای موارد خیلی مهم از نشانه استفاده کنید و اگر زیاد از نشانه استفاده کنید وقتتان گرفته میشود و انگیزه خود را برای ادامه دادن با برنامه از دست میدهید
گزینه های زیادی برای نشانه ها وجود دارد، بنابراین باید تست کنید تا ببینید چه چیزی برای سبک زندگی شما بهترین است. در اینجا چند گزینه وجود دارد:
کادری برای وظایف و موارد فهرست کارها. وقتی کار تمام شد، می توانید کادر را پر کنید.
نقطه ای برای یادآوری چیزها
یک ستاره که در کنار یک مورد قرار می گیرد می تواند آن را به عنوان فوری یا اولویت علامت گذاری کند.
یک فلش رو به راست که از طریق یک آیتم کشیده می‌شود، می‌تواند آن را به‌عنوان «انتقال» به روز بعد علامت‌گذاری کند.
میتوانید از کد نویسی رنگ ها استفاده کنید و هر مورد یا رویدادی را با رنگ خاص نشان دهید
به خاطر داشته باشید دفتر خود را ساده طراحی کنید اما به دست خط خود اهمیت بدهید تا اگر بعدها به دفتر مراجعه کردید متوجه مطلب شوید.
با برنامه ریزی احتمال موفقیت خود در هر کاری را بالا میبرید.
برنامه ریزی به روش بولت ژورنالبرنامه ریزیهدف