ایجاد تیم کاری موفق در 10 مرحله

ایجاد تیم کاری موفق در 10 مرحله

تیم های موفق و با کارایی بالا هیچ گاه به صورت معجزه وار ایجاد نمی شود. بلکه آنها نیاز به تربیت و هدایت از طرف یک رهبر پر از احساس ارزش های تیمی و اصول اخلاقی دارند. که در ادامه به آن می پردازیم

بدون یک رهبری درست از بالا کاکنان شما فقط همکار هستند. این به شما بستگی دارد که یک تیم واقعی داشته باشید. در ادامه چند نکته برای ایجاد یک تیم موفق آورده شده است.

1- انتظارات را از همان روز اول برای کارکنان مشخص کنید. معمولا کارمندان جدید و اعضای یک تیم جدید در به صورت تابلوهای خالی و سفید وارد شوند تا برای مجموعه فرهنگ کاری شرکت خود را آماده کنند. اما در ادامه به سرعت شروع به جستجوی نشانه هایی می کنند که چگونه به عنوان عضو موثری از شرکت شما فعالیت کنند. از این مزیت استفاده کنید و قوانین اساسی تعیین کنید و اجازه دهید انتظارات شما از همان ابتدا مشخص شود، نه فقط اهداف فروش یا برنامه 5 ساله بلکه از نظر نوع فرهنگ سازمانی و محیط تیمی که میخواهید ایجاد کنید نیز باید مشخص باشد.

2- به اعضای تیم خود به صورت فردی احترام بگذارید. در محل کار شما می خواهید که کارمندان جزئی از تیم باشند اما باید در نظر داشته باشید که هرکدام از آنها زندگی و داستان خاص خود را دارند آنها بدون شما و شرکت شما به این حد از زندگی خود رسیده اند و احتمالا بعد از ساعت کار و هنگام برگشت به زندگی شخصی هر روز زندگی پر مشغله و خاص خود را دارند. این خیلی مهم است که شما اعضای جدید تیم را فقط به عنوان بخشی از بدنه کاری که وظایفشان را انجام می دهند در نظر نگیرید. یک محیط تیمی قدرتمند زمانی شکوفا می شود که افراد بخاطر انجام وظایفشان مورد تشویق قرار می گیرند و برای رسیدن به هدف مشترک محترم شمرده شوند.

3- ارتباط درون تیمی ایجاد کنید. همانطور که مهم است شما برای افراد تیم خود ارزش و احترام قائل باشید باید اعضا تیم نیز نسبت به همدیگر از همان دیدگان احترام و ارزش را برخوردار باشند. افراد را تشویق کنید که یکدیگر را فقط به عنوان یه کارمند که پشت میز نشسته است و وظایف خود را انجام می دهد تلقی نکنند بلکه به عنوان یک شریک تجاری که برای دستیابی به اهدف مشترک مثل توسعه کسب و کار، موفقیت فردی و دستیابی به اهداف تیمی تلاش می کنند در نظر بگیرند.

4- هوش هیجانی را کنترل و تمرین کنید. رهبران بزرگ برای هوش هیجانی اهمیت قائل هستند به طور خلاصه این بدان معناست که سبک رهبری آنها شامل رفتار با افراد به عنوان یک انسان است نه یک ربات که وظایف و امور کاری خود را انجام می دهد. رهبران بزرگ می فهمند که انگیزه هر شخص با دیگری متفاوت است. برخی از اعضای تیم با دنبال کردن اهداف مشترک رشد و نمو می کنند، برخی به دنبال رقابت سالم هستند یا با رقیب خارج از سازمان یا مقابل تیم فروش دیگر در همان سازمان.... با پذیرفتن واقعیت سبک های مختلف کاری و اشکال مختلف انگیزه، یک رهبر موثر با تفاوت های فردی به عنوان یک دارایی و نه یک مانع رفتار خواهد کرد.

5- با دیدن رفتارهای مثبت ایجاد انگیزه کنید. شکل دهی رفتار با تقویت  و دیدن جنبه های مثبت موثرتر است تا دیدن جنبه های منفی. در برابر اصرار انتقاد از اشتباهات اعضای تیم مقاومت کنید. در عوض با استناد به رویدادها و رفتارهایی که به خصوص از آنها خوشتان می آید و برای توسعه کسب و کارتان نیاز است یک فضای تیمی مثبت ایجاد کنید و تیم خود را تشویق کنید که بیشتر از آن رفتارها نمایش دهند. تقویت مثبت شیوه ای بسیار مثمر ثمر برای ایجاد انگیزه در عملکرد تیم نسبت به شرمساری کردن افراد است.

6- گفتگو و ارتباط موثر با اعضای تیم داشته باشید. همه ما به عنوان انسان دوست داریم که بدانیم در محیط کار خود در چه جایگاهی هستیم، آیا همکاران من از کاری که انجام می دهم راضی هستند؟ آیا باید چیزی را بهبود ببخشم؟ فرض کنید آنها می خواهند این نظرات شما را بدانند. اگر آنها احساس کنند که شما از عملکرد آنها ناراضی هستید اما چیزی نمی گویید این می تواند منجر به ایجاد استرس و حتی کینه شود که در نتیجه باعث عملکرد ضعیف خواهد شد. یا اگر آنها فکر کنند که کار بزرگی انجام دهند اما شما به عنوان رئیس راضی نیستید، وقتی اخبار مربوط به عملکرد ضعیف آنها را منتشر می کنید می تواند منجر به شوک ناخواسته شود. بنابراین مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید ارتباطات موثر می تواند روابط کاری را برای دهه ها محکم نگه دارد در حالی که سکوت می تواند خیلی سریع مسائل را از هم بپاشد.

7- به دنبال راه هایی برای پاداش دادن به کار خوب باشید. مردم تصدیق سخت کوشی خود را دوست دارند. اگر آنقدر خوش شانس هستید که می توانید پاداش مالی بدهید، این یک روش عالی برای قدر دانی است اگر استارت آپی هستید که پول کمی در دست دارید به روش های دیگری برای ابراز تشکر و اعتماد فکر کنید. یک راه آسان هنر تفویض اختیار است. اگر یکی از اعضای تیم در نظرات ارزشمندی از ارائه می دهد به او اجازه دهید برخی تصمیمات اساسی را که ممکن است در اختیار خودتان باشد اتخاذ کند. اگر مسئولیت آنها با جریان نقدینگی است به آنها اختیار استفاده از کارت های اعتباری را بدهید. یک روش کوچک پیدا کنید تا نشان دهد شما به کارمند خود توجه بسیاری دارید. و از تلاش های آنها قدر دانی می شود. این رفتارها به عنوان یک رهبر برای شما بسیار مهم خواهد بود و به تیم شما یادآوری می کند که آنها یک عضو با ارزش تیم هستند.


8- تنوع سازی در تیم. وقتی که می خواهید کسب وکار خود را راه اندازی کنید باید تیم شما تا آنجا که ممکن است ازنظر زمینه های شغلی، تجربیات، سن  و عقاید متنوع باشد. به هدف پوشش نقاط کور خود استخدام کنید یعنی خود را با افرادی احاطه کنید که تماس هایی که مورد قضاوت مشتریان قرار میگیرد یا محتوا و محصولی که ایجاد می کند به خوبی اطلاع داشته باشند و به شما بازخورد دهند.


9- تیمی را بسازید که به آن اعتماد دارید. افراد مبتدی که به تازگی با علاقه زیاد وارد بازار کار می شوند پیدا کنید. و البته افرادی که بتوانند از طرف شما تصمیم بگیرند و سفیر خوبی برای شما و تجارت شما باشند. با توانمند ساختن آنها برای تصمیم گیری در مورد رهبری آنها را به همکاری وادار کنید. شما در حال سرمایه گذاری وقت و منابع خود هستید بنابر این پتانسیل طول عمر وی را در شرکت یا صنعت خود در نظر بگیرید.


10- بعضی وقتها به تفریح بپردازید. با توجه به محدودیت ها و امکاناتی که دارید هر چند وقت یکبار برنامه تفریحی مانند  صرف نهار در خارج از محیط کار یا رفتن به یک پارک یا کوه هرجای دیگری که بتواند حس آرامش و انگیزه تیم شما را بر انگیزد بروید و درباره مسائل کاری و اهداف سازمان و حتی گزارش های کاری  تیم خود به صورت کاملا دوستانه صحبت کنید، اینکار باعث می شود که تیم شما احساس ارزشمند بودن کند و با توان بیشتری برای اهداف سازمان پیش برود. همچنین تفریحات دیگری نیز در محیط کار می توانید داشته باشید مانند دیدن فیلم های انگیزشی یا کمدی، فراهم کردن امکانات ورزشی یا سرگرمی و ... که البته باید برای اینکار از قبل به طور دقیق برنامه ریزی کنید تا راندمان و کارایی تیم به بهترین شکل خود حفظ شود.

تیمتیم سازیرهبریکسب و کار